Annetaan seksuaalikasvatusta päiväkodissa! : kehotunnetuokioita 3-6-vuotiaille
Tuominen de Sousa e Silva, Tiia-Marina (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tuominen de Sousa e Silva, Tiia-Marina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa kehotunnekasvatuksen teemoja pienryhmässä käsitteleviä tuokioita 3–6-vuotiaille lapsille. Tarkoitus oli luoda malleja tuokioiden toteuttamiseksi tulevaisuudessa. Tavoitteena oli vahvistaa kahdessa Helsingin kunnallisessa päiväkodissa annettavaa pienten lasten seksuaalikasvatusta eli kehotunnekasvatusta. Opin-näytetyö on luonteeltaan kehittämistyö, jossa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa. Kehittämistyön menetelmiä olivat lasten havainnointi ja osallistuva havainnointi sekä reflektointi ja kasvatustyöhön osallistuneiden työntekijöiden avoimet haastattelut. Haastattelut tehtiin kehotunnetuokioiden tarpeen ja sisältövaatimusten kartoittamiseksi.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin teoriatietoa varhaislapsuuden psykososiaalisista ja -seksuaalisista kehitysvaiheista. Lisäksi hyödynnettiin kahta suomalaisissa päiväkodeissa tehtyä tutkimusta lasten seksuaalisuuden ilmenemisestä varhaislapsuudessa. Pedagogisten menetelmien valinnassa hyödynnettiin mm. pienten lasten mediasuhteesta tehtyä tutkimusta.
Kehotunnetuokioiden pedagogiikka suunniteltiin havaintojen ja teoriatiedon perusteella. Esikouluikäisille luotiin kehotunnekasvatuksen kahden tuokion malli, mihin sisältyi kaikille samansisältöiset erikseen kehonkuvaan ja turvataitoihin keskittyvät tuokiot. 3–5-vuotiaille suunniteltiin yksi tuokio, johon sisältyi molemmat aiheet. Tuokioilla käytettiin keskusteluapuna Väestöliiton laatimaa kehotunnekasvatusmateriaalia, joka myötäilee Maailman terveysjärjestön (WHO) luomia seksuaalikasvatuksen standardeja.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin, vaikka kaikkia tuokioita ei voitu pitää pienryhmissä eikä kaikkeen suunniteltuun toiminnallisuuteen jäänyt aikaa. Tähän vaikutti varhaiskasvatuksen arjen hektisyys ja siihen liittyvä vähäinen tuki. Kehittämistyön tuloksena luodut kehotunne-kasvatustuokioiden mallit kuvattiin ja esitettiin ko. päiväkodeissa. Jatkossa on kiinnitettävä huomiota tuokioiden väljempään aikatauluun. Opinnäytetyön avulla voitiin kuitenkin osoittaa, että kehotunnekasvatusta on mahdollista antaa joustavasti jo olemassa olevan tiedon avulla.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin teoriatietoa varhaislapsuuden psykososiaalisista ja -seksuaalisista kehitysvaiheista. Lisäksi hyödynnettiin kahta suomalaisissa päiväkodeissa tehtyä tutkimusta lasten seksuaalisuuden ilmenemisestä varhaislapsuudessa. Pedagogisten menetelmien valinnassa hyödynnettiin mm. pienten lasten mediasuhteesta tehtyä tutkimusta.
Kehotunnetuokioiden pedagogiikka suunniteltiin havaintojen ja teoriatiedon perusteella. Esikouluikäisille luotiin kehotunnekasvatuksen kahden tuokion malli, mihin sisältyi kaikille samansisältöiset erikseen kehonkuvaan ja turvataitoihin keskittyvät tuokiot. 3–5-vuotiaille suunniteltiin yksi tuokio, johon sisältyi molemmat aiheet. Tuokioilla käytettiin keskusteluapuna Väestöliiton laatimaa kehotunnekasvatusmateriaalia, joka myötäilee Maailman terveysjärjestön (WHO) luomia seksuaalikasvatuksen standardeja.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin, vaikka kaikkia tuokioita ei voitu pitää pienryhmissä eikä kaikkeen suunniteltuun toiminnallisuuteen jäänyt aikaa. Tähän vaikutti varhaiskasvatuksen arjen hektisyys ja siihen liittyvä vähäinen tuki. Kehittämistyön tuloksena luodut kehotunne-kasvatustuokioiden mallit kuvattiin ja esitettiin ko. päiväkodeissa. Jatkossa on kiinnitettävä huomiota tuokioiden väljempään aikatauluun. Opinnäytetyön avulla voitiin kuitenkin osoittaa, että kehotunnekasvatusta on mahdollista antaa joustavasti jo olemassa olevan tiedon avulla.