Mistä kuluttajat hakevat tietoa ostopäätöstensä tueksi verkossa
Niemi, Mariko (2014)
Niemi, Mariko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411768
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia, mistä kotimaiset kuluttajat hakevat tietoa osto-päätöstensä tueksi verkossa. Työssä haluttiin saada myös vastaus siihen, vaihteleeko tiedon-hakupaikka erilaisissa ostotilanteissa. Tutkittava ryhmä opinnäytetyössä oli yli 45-vuotiaat ison sitoumuksen ostoja tehneet kuluttajat.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kurio, joka kuvailee itseään digitaalisen markkinoinnin ajatushautomoksi ja jonka toiminnan ytimenä on laaja-alainen ja korkeatasoinen tutkimus, joka tuottaa pelkkien tuloksien lisäksi ehdotuksia valmiista toimenpiteistä. Opinnäytetyö oli osana Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta, jonka tarkoituksena on saada markkinoita kiin-nostavaa tietoa, jota ei ole tällä hetkellä vielä tarjolla. Sen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa jatkuvasti muuttuvan kotimaisen kuluttajan käyttäytymisestä digitaalisissa kanavissa.
Alusta asti työn tavoitteena oli saada laadullista tietoa, joten tutkimuksessa käytettiin vain kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön lähdeaineistona toimivat ostoprosessiin sekä digitaalisiin tiedonhakukanaviin liittyvä kirjallinen sekä verkosta löytyvä materiaali. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhtikuun 2014 aikana tekemällä viisi haastattelua haastattelemalla kuutta henkilöä. Haastatteluista saadut tulokset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan mainita, että käytetyn tutkimusmenetelmän perusteella saadut tulokset vahvistivat joiltain osin kerättyä tietoperustaa, mutta myös toivat uutta tietoa. Olettamuksena oli, että vanhempaa sukupolvea edustavat kuluttajat suosivat myymälöissä asiointia ja luottavat myyjien asiantuntijuuteen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan tiedonhaku tehdään it-senäisesti verkossa ja verkko vaikuttaa ostopäätökseen.
Hakuja lähdetään tekemään hakukoneella, verkkokaupat ovat suosittuja paikkoja hakea tietoa elektroniikkaa ostettaessa. Hintavertailuun käytetään liikkeiden omia sivuja, sen sijaan brändien sivuja yritetään vältellä niiden sekavuuden takia. Kaikki tieto haetaan verkosta ja tärkeimmiksi sieltä haettaviksi tiedoiksi ilmenivät hinta sekä tuotetiedot. Verkon keskustelupalstat yllättivät vaikuttavuudellaan ja se, että niihin turvaudutaan varsinkin silloin, kun kyseessä on itselle ennestään tuntematon tuote. Kaikki tieto siis haetaan verkosta ja jos sitä ei sieltä löydy, sitä ei lähdetä muualta hakemaan. Verkko vaikuttaa ostopäätökseen ja jos yritystä ei löydy verkosta, sitä ei ole olemassakaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kurio, joka kuvailee itseään digitaalisen markkinoinnin ajatushautomoksi ja jonka toiminnan ytimenä on laaja-alainen ja korkeatasoinen tutkimus, joka tuottaa pelkkien tuloksien lisäksi ehdotuksia valmiista toimenpiteistä. Opinnäytetyö oli osana Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta, jonka tarkoituksena on saada markkinoita kiin-nostavaa tietoa, jota ei ole tällä hetkellä vielä tarjolla. Sen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa jatkuvasti muuttuvan kotimaisen kuluttajan käyttäytymisestä digitaalisissa kanavissa.
Alusta asti työn tavoitteena oli saada laadullista tietoa, joten tutkimuksessa käytettiin vain kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön lähdeaineistona toimivat ostoprosessiin sekä digitaalisiin tiedonhakukanaviin liittyvä kirjallinen sekä verkosta löytyvä materiaali. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhtikuun 2014 aikana tekemällä viisi haastattelua haastattelemalla kuutta henkilöä. Haastatteluista saadut tulokset analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan mainita, että käytetyn tutkimusmenetelmän perusteella saadut tulokset vahvistivat joiltain osin kerättyä tietoperustaa, mutta myös toivat uutta tietoa. Olettamuksena oli, että vanhempaa sukupolvea edustavat kuluttajat suosivat myymälöissä asiointia ja luottavat myyjien asiantuntijuuteen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan tiedonhaku tehdään it-senäisesti verkossa ja verkko vaikuttaa ostopäätökseen.
Hakuja lähdetään tekemään hakukoneella, verkkokaupat ovat suosittuja paikkoja hakea tietoa elektroniikkaa ostettaessa. Hintavertailuun käytetään liikkeiden omia sivuja, sen sijaan brändien sivuja yritetään vältellä niiden sekavuuden takia. Kaikki tieto haetaan verkosta ja tärkeimmiksi sieltä haettaviksi tiedoiksi ilmenivät hinta sekä tuotetiedot. Verkon keskustelupalstat yllättivät vaikuttavuudellaan ja se, että niihin turvaudutaan varsinkin silloin, kun kyseessä on itselle ennestään tuntematon tuote. Kaikki tieto siis haetaan verkosta ja jos sitä ei sieltä löydy, sitä ei lähdetä muualta hakemaan. Verkko vaikuttaa ostopäätökseen ja jos yritystä ei löydy verkosta, sitä ei ole olemassakaan.