Osaamisen kehittämistä tukevan sovelluksen kehittämisprosessi Urbaania kasvua Vantaa -hankkeessa
Maunula, Sini (2022)
Maunula, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526634
Tiivistelmä
Kehitystehtävä toteutettiin osana Urbaania kasvua Vantaa (UKV) -hanketta, joka sai rahoituksen Urban Innovative Actions (UIA) Jobs and Skills -ohjelmasta. UKV-hankkeen digitaalisten työkalujen työpaketissa toteutettiin Personal Digital Coach (PDC) -nimeä kantavan sovelluksen Proof of Concept (PoC) eli idean testaus. Sovelluksen ideana oli auttaa työssäkäyviä aikuisia osaamistavoitteiden saavuttamisessa. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli toteuttaa Personal Digital Coachin PoC ja arvioida tulosten perusteella sovelluksen toteutuskelpoisuutta. Lisäksi arvioitiin, miten sovelluksen lähettämät kyselyt saavuttaisivat parhaan mahdollisen vastausaktiivisuuden.
Kehitystyössä sovellettiin palvelumuotoilun prosessia. Sovelluksen suunnittelua tehtiin yhteiskehittämällä ja testaajina olivat sovelluksen aiotut käyttäjät. Kehitystyön tukena hyödynnettiin aiempaa tutkimusta sovellusympäristöistä, osaamisen kehittämisestä, valinta-arkkitehtuurista ja käyttäytymiseen vaikuttamisesta sekä tavoitteisiin pyrkimisestä. Sovelluksen sisältöjen suunnittelussa sovellettiin aikaisempaa tutkimusta ihmisten käyttäytymisestä hyödyntäen erityisesti EAST-viitekehystä ja Cialdinin vaikuttamisen työkaluja. Prosessin aikana kerättyjen tulosten arvioinnissa hyödynnettiin aikaisempaa tutkimustietoa ihmisten käyttäytymisestä kuten tavoitteisiin sitoutumisesta ja keinoista vaikuttaa niissä pitäytymiseen.
Sovelluksen testauksesta kerättiin tietoja sekä sovelluksen kautta että kyselyillä. Lisäksi sovelluksen kehitykseen osallistuneiden yhteistyökumppaneiden kanssa käytiin loppukeskustelut, joissa reflektoitiin testauksen tuloksia, tuloksiin vaikuttaneita asioita ja mitä jatkokehityksessä pitäisi huomioida.
PDC:n kehitys tapahtui kolmen iteraation kautta, joista kolmas, oppisopimuskoulutettavien tueksi tarkoitettu, versio todettiin toteutuskelpoiseksi, koska käyttäjät kokivat sen hyödylliseksi ja vastaavan tarpeisiin. Versiosta tuotettiin toteutussuunnitelma, jonka tarkoitus oli toimia ohjekirjana sovelluksen toteuttamiselle. Lisäksi PDC:n kehitystä jatkettiin yhteistyössä ammattiopisto Varian ja heidän yhteistyökumppaninsa Annie Advisor Oy:n kanssa, joka toteutti toista sovellusta Varialle. Yhteistyön tuloksena Varia ja Annie Advisor Oy toteuttivat oppisopimuskoulutettavia tukevan, Personal Digital Coach PoC:n sisältöjä ja oppeja soveltavan tekstiviesteillä toimivan Annie-chatbotin.
Palvelumuotoilun prosessi ja sen periaatteet tukivat kehitystyötä hyvin, ja EAST-viitekehys tarjosi hyvät raamit monen sovelluksen kehityksessä havaitun ongelman ratkomiseen. Nämä toimivat hyvinä työkaluina sovelluskehityksessä, kun tavoitteena on saada toteutettua käyttäjän tarpeeseen vastaava ja käyttäjää ymmärtävä palvelu.
Kehitystyössä sovellettiin palvelumuotoilun prosessia. Sovelluksen suunnittelua tehtiin yhteiskehittämällä ja testaajina olivat sovelluksen aiotut käyttäjät. Kehitystyön tukena hyödynnettiin aiempaa tutkimusta sovellusympäristöistä, osaamisen kehittämisestä, valinta-arkkitehtuurista ja käyttäytymiseen vaikuttamisesta sekä tavoitteisiin pyrkimisestä. Sovelluksen sisältöjen suunnittelussa sovellettiin aikaisempaa tutkimusta ihmisten käyttäytymisestä hyödyntäen erityisesti EAST-viitekehystä ja Cialdinin vaikuttamisen työkaluja. Prosessin aikana kerättyjen tulosten arvioinnissa hyödynnettiin aikaisempaa tutkimustietoa ihmisten käyttäytymisestä kuten tavoitteisiin sitoutumisesta ja keinoista vaikuttaa niissä pitäytymiseen.
Sovelluksen testauksesta kerättiin tietoja sekä sovelluksen kautta että kyselyillä. Lisäksi sovelluksen kehitykseen osallistuneiden yhteistyökumppaneiden kanssa käytiin loppukeskustelut, joissa reflektoitiin testauksen tuloksia, tuloksiin vaikuttaneita asioita ja mitä jatkokehityksessä pitäisi huomioida.
PDC:n kehitys tapahtui kolmen iteraation kautta, joista kolmas, oppisopimuskoulutettavien tueksi tarkoitettu, versio todettiin toteutuskelpoiseksi, koska käyttäjät kokivat sen hyödylliseksi ja vastaavan tarpeisiin. Versiosta tuotettiin toteutussuunnitelma, jonka tarkoitus oli toimia ohjekirjana sovelluksen toteuttamiselle. Lisäksi PDC:n kehitystä jatkettiin yhteistyössä ammattiopisto Varian ja heidän yhteistyökumppaninsa Annie Advisor Oy:n kanssa, joka toteutti toista sovellusta Varialle. Yhteistyön tuloksena Varia ja Annie Advisor Oy toteuttivat oppisopimuskoulutettavia tukevan, Personal Digital Coach PoC:n sisältöjä ja oppeja soveltavan tekstiviesteillä toimivan Annie-chatbotin.
Palvelumuotoilun prosessi ja sen periaatteet tukivat kehitystyötä hyvin, ja EAST-viitekehys tarjosi hyvät raamit monen sovelluksen kehityksessä havaitun ongelman ratkomiseen. Nämä toimivat hyvinä työkaluina sovelluskehityksessä, kun tavoitteena on saada toteutettua käyttäjän tarpeeseen vastaava ja käyttäjää ymmärtävä palvelu.