Kohderyhmäanalyysi Kainuun luontoretket - ostajaprofiilit
Karjalainen, Viivi (2022)
Karjalainen, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kohderyhmäanalyysi Kainuun luontoretket nimiselle yritykselle. Kohderyhmäanalyysin pohjalta tehdään ostajaprofiilit. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen toiminnallisena osuutena toteutettiin toimeksiantajayritykselle ostajaprofiilit heidän kohdeasiakkaistansa. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys toimii Hossan kansallispuiston alueella. Tuotetut ostajaprofiilit tulevat toimeksiantajayrityksen markkinoinnin tueksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä selvitys toimeksiantajayrityksen asiakasryhmistä teorian sekä tilaston pohjalta. Huomioidaan myös toimeksiantajan oma näkemys asiakaskunnastansa. Opinnäytetyön tarkoitus on parantaa toimeksiantajayrityksen markkinointia oikeille asiakaskohderyhmille kohderyhmäanalyysillä ja sen pohjalta luoduilla ostajaprofiileilla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin markkinointiin käsitteenä sekä syvemmin markkinointiin sisältyviin asiakaskohderyhmiin eli asiakassegmentteihin. Markkinointia syvennettiin matkailumarkkinointiin ja tutustuttiin ostajaprofiileihin sekä niiden luomiseen. Opinnäytetyössä sivuttiin vastuullista matkailua sekä luontomatkailua, koska ne ovat toimeksiantaja yrityksen kannalta tärkeitä aiheita.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin aikaan toimeksiantajayritykselle Kainuun luontoretkille viisi kohdeasiakas ostajaprofiilia. Ostajaprofiileilla oli kaksi pääteemaa aktiivilomailijat ja luontonautiskelijat. Näiden ryhmien lisäksi profiileista löytyy kortit kotimaan ja kansainvälisille matkailijoille. Kotimaan matkailijaprofiileja syntyi kolme ja kansainvälisiä profiileja kaksi.
Opinnäytetyön teon aikana syntyi mahdollisia jatkotutkimusaiheita, joiden avulla aihetta voisi tutkia tarkemmin. Mahdollinen jatkotutkimuksen aihe voisi olla toimeksiantajayritykselle suunnattu asiakastutkimus, kuinka hyvin ostajaprofiilit ovat toteutuneet toimeksiantajayrityksen asiakaskunnassa. Aiheesta voisi toteuttaa laajempi tutkimus siitä, kuinka Kainuun luontoretkien asiakaskunta poikkeaa Hossan kansallispuiston asiakaskunnasta. The subject of the thesis is a target group analysis commissioned by a company called Kainuun Luontoretket. Buyer profiles were created based on a target group analysis. The thesis is practice-based, and the practical part consisted of profiling the client company’s target customers to support the company’s marketing activities. The client company of this thesis operates in and around Hossa National Park.
The goal of this thesis was to compile a report on the company’s customer groups based on theory and statistics. Also, the client company’s own opinion about its customers was noted. The purpose of the thesis is to improve the client’s marketing by directing it at the right customer groups using target group analysis and the buyer profiles that were created based on the analysis.
The thesis discusses marketing as a concept and in more depth, customer target groups known as customer segments. The topic of marketing was delineated to tourism marketing and the buyer profiles and how they were created. The thesis also included responsible tourism and nature tourism, as they are important issues for the client company.
As the final output of the thesis five target customer buyer profiles were created for the Kainuun Luontoretket company. There were two main themes for the buyer profiles: active vacationers and nature lovers. In addition to these groups, the profiles include cards for domestic travelers and international travelers. Three domestic traveler profiles and two international profiles were created.
During work on the thesis, ideas for further research arose which could be used to study this topic in more detail. For example, the success of the buyer profiles could be examined with a customer survey. With the help of such research, it would be possible to discover how well the buyer profiles match the customer base of the client company. A larger scale study could be conducted to investigate how much the customer base of Kainuun Luontoretket differs from that of Hossa National Park.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä selvitys toimeksiantajayrityksen asiakasryhmistä teorian sekä tilaston pohjalta. Huomioidaan myös toimeksiantajan oma näkemys asiakaskunnastansa. Opinnäytetyön tarkoitus on parantaa toimeksiantajayrityksen markkinointia oikeille asiakaskohderyhmille kohderyhmäanalyysillä ja sen pohjalta luoduilla ostajaprofiileilla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin markkinointiin käsitteenä sekä syvemmin markkinointiin sisältyviin asiakaskohderyhmiin eli asiakassegmentteihin. Markkinointia syvennettiin matkailumarkkinointiin ja tutustuttiin ostajaprofiileihin sekä niiden luomiseen. Opinnäytetyössä sivuttiin vastuullista matkailua sekä luontomatkailua, koska ne ovat toimeksiantaja yrityksen kannalta tärkeitä aiheita.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin aikaan toimeksiantajayritykselle Kainuun luontoretkille viisi kohdeasiakas ostajaprofiilia. Ostajaprofiileilla oli kaksi pääteemaa aktiivilomailijat ja luontonautiskelijat. Näiden ryhmien lisäksi profiileista löytyy kortit kotimaan ja kansainvälisille matkailijoille. Kotimaan matkailijaprofiileja syntyi kolme ja kansainvälisiä profiileja kaksi.
Opinnäytetyön teon aikana syntyi mahdollisia jatkotutkimusaiheita, joiden avulla aihetta voisi tutkia tarkemmin. Mahdollinen jatkotutkimuksen aihe voisi olla toimeksiantajayritykselle suunnattu asiakastutkimus, kuinka hyvin ostajaprofiilit ovat toteutuneet toimeksiantajayrityksen asiakaskunnassa. Aiheesta voisi toteuttaa laajempi tutkimus siitä, kuinka Kainuun luontoretkien asiakaskunta poikkeaa Hossan kansallispuiston asiakaskunnasta.
The goal of this thesis was to compile a report on the company’s customer groups based on theory and statistics. Also, the client company’s own opinion about its customers was noted. The purpose of the thesis is to improve the client’s marketing by directing it at the right customer groups using target group analysis and the buyer profiles that were created based on the analysis.
The thesis discusses marketing as a concept and in more depth, customer target groups known as customer segments. The topic of marketing was delineated to tourism marketing and the buyer profiles and how they were created. The thesis also included responsible tourism and nature tourism, as they are important issues for the client company.
As the final output of the thesis five target customer buyer profiles were created for the Kainuun Luontoretket company. There were two main themes for the buyer profiles: active vacationers and nature lovers. In addition to these groups, the profiles include cards for domestic travelers and international travelers. Three domestic traveler profiles and two international profiles were created.
During work on the thesis, ideas for further research arose which could be used to study this topic in more detail. For example, the success of the buyer profiles could be examined with a customer survey. With the help of such research, it would be possible to discover how well the buyer profiles match the customer base of the client company. A larger scale study could be conducted to investigate how much the customer base of Kainuun Luontoretket differs from that of Hossa National Park.