Perehdytysohjelman kehittäminen : Case yritys X
Purola, Karoliina; Vesala, Terhi (2022)
Purola, Karoliina
Vesala, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä perehdytysohjelmaansa uudistavalle Yritys X:lle kattavasti tietoa heidän nykyisestä koulutuskonseptistaan henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n henkilöstön näkökulma perehdytysprosessin mahdollisista kehitys-kohteista tulevaisuutta ja uutta perehdytysohjelmaa varten.
Työn teoriaosuudessa kerrottiin perehdytyksen hyödyistä ja yleisimmästä lainsäädännöstä perehdytyksen taustalla sekä esiteltiin perehdytysprosessiin kuuluvat osa-alueet ja erilaisia malleja, joita hyödyntäen perehdytys voidaan toteuttaa. Teoriaosuudessa pohdittiin myös erilaisia edellytyksiä hyvälle perehdytysjaksolle. Teoriaosuus rakentui lähdekirjallisuudelle ja internet-lähteistä kerätylle tiedolle. Työn tutkimusosuus toteutettiin 11 kysymystä sisältäneellä Surveypal-kyselyllä, joka jaettiin Yritys X:n henkilöstölle. Kyselyyn vastasi 39 henkilöstön jäsentä ja vastausprosentti oli 39,8 %.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n henkilöstö on osittain tyytyväinen saamaansa perehdytykseen, mutta tulokset vaihtelivat aika laajasti toimipisteiden välillä. Vastauksista kävi ilmi, että perehdyttämisjakson kehittämiseksi osa perehdytettävistä toivoi huolellisempaa ajankäyttöä ja enemmän suunnitelmallisuutta koulutusjaksolle. Erityisesti kassatyöskentelyyn ja osastolla työskentelyyn kaivattiin enemmän sisältöä ja aikaa. Työyhteisön uuden työntekijän hyvä vastaanotto sai useita positiivisia mainintoja. Materiaalin kattavuus sai myös hyviä kommentteja, mutta sen käytettävyys koettiin hankalaksi ja vanhanaikaiseksi.
Työn teoriaosuudessa kerrottiin perehdytyksen hyödyistä ja yleisimmästä lainsäädännöstä perehdytyksen taustalla sekä esiteltiin perehdytysprosessiin kuuluvat osa-alueet ja erilaisia malleja, joita hyödyntäen perehdytys voidaan toteuttaa. Teoriaosuudessa pohdittiin myös erilaisia edellytyksiä hyvälle perehdytysjaksolle. Teoriaosuus rakentui lähdekirjallisuudelle ja internet-lähteistä kerätylle tiedolle. Työn tutkimusosuus toteutettiin 11 kysymystä sisältäneellä Surveypal-kyselyllä, joka jaettiin Yritys X:n henkilöstölle. Kyselyyn vastasi 39 henkilöstön jäsentä ja vastausprosentti oli 39,8 %.
Tutkimustulosten perusteella Yritys X:n henkilöstö on osittain tyytyväinen saamaansa perehdytykseen, mutta tulokset vaihtelivat aika laajasti toimipisteiden välillä. Vastauksista kävi ilmi, että perehdyttämisjakson kehittämiseksi osa perehdytettävistä toivoi huolellisempaa ajankäyttöä ja enemmän suunnitelmallisuutta koulutusjaksolle. Erityisesti kassatyöskentelyyn ja osastolla työskentelyyn kaivattiin enemmän sisältöä ja aikaa. Työyhteisön uuden työntekijän hyvä vastaanotto sai useita positiivisia mainintoja. Materiaalin kattavuus sai myös hyviä kommentteja, mutta sen käytettävyys koettiin hankalaksi ja vanhanaikaiseksi.