Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myymälävaraston toiminnallisuuden ongelmien kartoittaminen ja tehdyt kehitystoimenpiteet : case Intersport Karisma

Alander, Heli (2022)

Avaa tiedosto
Alander_Heli.pdf (3.649Mt)
Lataukset: 


Alander, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Intersport ketjuun kuuluva urheiluliike, jonka myymälävaraston toiminnallisuutta haluttiin parantaa. Lähtötilanteessa varasto oli epäjärjestyksessä eikä varastosta vastaavaa henkilöä ollut nimetty. Toiminnot olivat epäselviä ja tuotteiden etsimiseen varastosta käytettiin paljon aikaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää myymälävaraston toiminnallisuuden ongelmakohdat, kerätä ongelmiin kehitysehdotuksia ja tehdä korjaavia toimenpiteitä varaston toiminnallisuuden parantamiseksi.

Teoreettinen viitekehys rakentui varastoinnin eri mallien ja varastointiin vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä sekä 5S+S-menetelmän kuvaamisesta yrityksen toimintojen kehittämisen työkaluna. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka empiirinen aineisto muodostui tutkijan havainnoista sekä henkilöstölle tehdyn kyselyn tuloksista. Havaintoja dokumentoitiin valokuvaamalla varaston tilaa läpi koko tutkimuksen. Avoin tutkimussuunnitelma ja työn prosessimainen luonne mahdollistivat nopean reagoinnin havaittuihin ongelmiin sekä erilaisten muutosten tekemisen tutkimuksen edetessä.

Opinnäytetyön tekemistä vaikeuttivat koko ajan muuttuvat olosuhteet ja toiminnan ennakoimattomuus. Henkilöstölle tehtyyn kyselyyn saadut vastaukset tukivat tutkijan omia havaintoja varaston toiminnoista ja niissä esiintyvistä ongelmista. Suurimpia haasteita varastotoiminnoissa olivat liian ahtaat tilat, suuri tavaramäärä, yhteisten toimintatapojen puuttuminen, jatkuva muutos ja huono tiedonkulku. Tutkimuksen aikana varastossa tehtiin useita korjaavia toimenpiteitä aina tilanteiden muuttuessa, mutta selkeää järjestelmää ei ollut mahdollista luoda. Siisti, selkeä ja toimiva varasto vaatii monenlaisia resursseja: tilaa, aikaa, motivaatiota, viestintää ja vuorovaikutusta. Varastointiin ei useinkaan haluta panostaa, vaikka sen toiminallisuus vaikuttaa koko yrityksen tuloksen muodostumiseen. Kehitys- ja muutostyö yrityksessä vaatii koko henkilöstön sitoutumista.
 
This thesis deals with stockroom functions in the field of specialty goods trade. The subject of this study was a stockroom in a sporting goods store in Intersport Karisma. The aim was to survey the problems that occurred in-store functions and improve them. At the start of the study, the stockroom was out of order, nobody was in charge of it, store functions were unclear, and salespersons used a lot of time searching for products in the stockroom.

The theoretical reference framework involved the description of various kinds of storage models and the 5S+S model. Every business has unique storage which suits best for its operations. In this thesis, the focus was on retail trade and especially on specialty goods trade. 5S+S model was best suited to be the proposed decision when improving the functions in the stockroom of Intersport Karisma.

The study used a qualitative research method, and it followed the model of a case study. The empirical data included the researcher's observations and the results of the survey made to the staff. Observations were documented by photographing throughout the thesis process. The research plan was open and allowed the researcher to make quick decisions in improving the stockroom functions.

The biggest challenge in this thesis was constant change and the unpredictability of operations. The results from the staff survey gave a good overall picture of the problems in stockroom functions. These results were consistent with the observations made by the researcher. The stockroom had too little space, and there were too many goods. There was also a lack of clear instructions, constant change, and a poor flow of information that was present all the time. Well-functioning stockroom requires re-sources such as space, time, motivation, communication, and interaction. Commonly, businesses do not want to invest in stockroom functions even though it affects the result the company makes. Development and changes always require the effort and commitment of the whole personnel.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste