Asiakkaan ääni: Digitalisaation lisääntymisen vaikutukset asiakkaiden arjessa ja kuntouttavassa työtoiminnassa
Parkkonen, Tarja; Tolvanen, Jenni (2022)
Parkkonen, Tarja
Tolvanen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726832
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja digitaalisten palveluiden käyttö lisääntyy jatkuvasti yhteiskunnassa. Suomalaiset ovat aktiivisia digitaalisten palveluiden käyttäjiä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden kokemuksista etäohjauksesta ja digitalisaation lisääntymisestä. Tarkoituksenamme oli tuottaa asiakasymmärrystä siitä, miten digitaaliset palvelut ja etäohjaus sekä digitalisaation lisääntyminen yleensäkin näyttäytyvät asiakkaiden arjessa.
Työmme on laadullinen tutkimus, aineisto kerättiin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden haastatteluilla. Tutkimusaineistona käytettiin toteuttamiemme teemahaastatteluiden avulla saatuja aineistoja. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Teemoittelussa nousi esiin kolme teemaa, jotka esitämme opinnäytetyön tuloksissa.
Aineistosta käy ilmi, että etäohjaus ei tue asiakkaiden arjen rytmitystä ja vähentää heidän sosiaalisia kontaktejaan. Sen vuoksi ohjausta ja digitukea toivotaan saatavan kasvotusten. Suurimpana esteenä digitaalisten palveluiden käyttämiseen aineistosta nousi esiin esimerkiksi pelko digitaalisia palveluita ja niiden käyttämistä kohtaan.
Työmme on laadullinen tutkimus, aineisto kerättiin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden haastatteluilla. Tutkimusaineistona käytettiin toteuttamiemme teemahaastatteluiden avulla saatuja aineistoja. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Teemoittelussa nousi esiin kolme teemaa, jotka esitämme opinnäytetyön tuloksissa.
Aineistosta käy ilmi, että etäohjaus ei tue asiakkaiden arjen rytmitystä ja vähentää heidän sosiaalisia kontaktejaan. Sen vuoksi ohjausta ja digitukea toivotaan saatavan kasvotusten. Suurimpana esteenä digitaalisten palveluiden käyttämiseen aineistosta nousi esiin esimerkiksi pelko digitaalisia palveluita ja niiden käyttämistä kohtaan.