Ympäristökasvatus lapsen luontosuhdetta tukemassa
Silvennoinen, Marika (2022)
Silvennoinen, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726893
Tiivistelmä
Luontosuhteen ylläpitämistä voidaan pitää yhtenä merkittävänä tekijänä lapsen tasapainoisen kasvun ja kehityksen kannalta. Lasten ulkona viettämä aika on vähentynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Samaan aikaan lasten sisätiloihin sijoittuvat harrastukset ja oleskelu ruutujen äärellä vie yhä enemmän lasten ajasta.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli laadullisen sisällönanalyysin avulla selvittää ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia lapsen luontosuhteen muodostumiseen ja tukemiseen. Opinnäytetyön avulla selvitettiin vastauksia siihen, että miten ympäristökasvatus tukee lapsen luontosuhteen muodostumista. Tutkimusaineistoon valikoitui kaksitoista vuosina 2012–2021 julkaistua kirjallista dokumenttia. Aineistoista viisi oli englanninkielistä, loput suomenkielisiä ja ne kaikki käsittelivät alle 7-vuotiaiden ympäristökasvatusta.
Tulosten perusteella ympäristökasvatuksella on hyvät mahdollisuudet tukea lasten luontosuhdetta sekä lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Tämä kuitenkin edellyttää, että ympäristökasvatusta pystytään varhaiskasvatuksessa toteuttamaan kasvattajien toimesta ja ympäristö sekä olosuhteet antavat siihen edellytykset. Kiinnostava ja tärkeä jatkotutkimuskysymys olisi esimerkiksi se, että miksi monien varhaiskasvattajien asenteet ovat niin kielteiset ympäristökasvatuksen toteuttamista kohtaan ja mitä asenteiden korjaamiseksi voitaisiin tehdä.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli laadullisen sisällönanalyysin avulla selvittää ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia lapsen luontosuhteen muodostumiseen ja tukemiseen. Opinnäytetyön avulla selvitettiin vastauksia siihen, että miten ympäristökasvatus tukee lapsen luontosuhteen muodostumista. Tutkimusaineistoon valikoitui kaksitoista vuosina 2012–2021 julkaistua kirjallista dokumenttia. Aineistoista viisi oli englanninkielistä, loput suomenkielisiä ja ne kaikki käsittelivät alle 7-vuotiaiden ympäristökasvatusta.
Tulosten perusteella ympäristökasvatuksella on hyvät mahdollisuudet tukea lasten luontosuhdetta sekä lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Tämä kuitenkin edellyttää, että ympäristökasvatusta pystytään varhaiskasvatuksessa toteuttamaan kasvattajien toimesta ja ympäristö sekä olosuhteet antavat siihen edellytykset. Kiinnostava ja tärkeä jatkotutkimuskysymys olisi esimerkiksi se, että miksi monien varhaiskasvattajien asenteet ovat niin kielteiset ympäristökasvatuksen toteuttamista kohtaan ja mitä asenteiden korjaamiseksi voitaisiin tehdä.