Taloyhtiöiden osakkaiden kokemuksia huoneistotieto.fi-palvelusta: isännöintialan digitalisaatio ja muuttuva asiakaskokemus
Tuomaala, Laura (2022)
Tuomaala, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626654
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona isännöintiyritys Hämeen KiinteistöManageri Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia isännöinnin sähköisestä palvelukanavasta huoneistotieto.fi:stä. Tavoitteena oli ymmärtää, miten asiakkaat ovat erityisesti hyötyneet palvelusta, mistä palvelun alhainen käyttäjien määrä johtuu ja arvioida yrityksen viestinnän onnistuneisuutta palvelua koskien. Sen lisäksi kartoitettiin asiakkaiden toiveita isännöinnin digitaalisista palveluista tulevaisuudessa.
Työn teoriaosio käsitteli digitalisaatiota, isännöintialaa ja digitaalista asiakaskokemusta. Tutkimusosio toteutettiin kyselytutkimuksena niille Hämeen KiinteistöManageri Oy:n asiakkaille, joilla on ollut mahdollisuus huoneistotieto.fi-palvelun käyttöönottoon. Aineiston keräystapana oli Webropol -raportointi ja kyselytyökalun avulla luotu kyselylomake. Tulosten analysointiin sovellettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että huoneistotieto.fi-palvelun käyttäjien kokemukset palvelusta ovat pääosin positiivisia. Erityisesti on hyödytty mahdollisuudesta tarkastella omiin osakkeisiin ja taloyhtiöön liittyviä tietoja. Monet asiakkaista, jotka eivät käytä palvelua, eivät olleet aiemmin kuulleet siitä. Heidänkin keskuudessaan ilmeni silti kiinnostusta palvelun käyttöönottoa kohtaan. Tulevaisuuden digitaalisilta palveluilta toivottiin etenkin erilaisten varausjärjestelmien sähköistämistä, enemmän tietoa saataville taloyhtiön asioihin liittyen ja reaaliaikaista viestintää. Lisäksi asiakkaiden toiveissa tuli ilmi myös tarve perinteisten yhteydenottokanavien säilymiselle.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että asiakkaat ovat kiinnostuneita erilaisista isännöinnin digitaalisista ratkaisuista, ja niiltä toivotaan yhä enemmän. Huoneistotieto.fi-palvelu on tuonut käyttäjilleen merkittävää lisäarvoa, mutta se ei kuitenkaan ole vielä kovin tunnettu. Tämä voi johtua siitä, että viestintä palvelusta ei ole tavoittanut kaikkia asiakkaita.
Työn teoriaosio käsitteli digitalisaatiota, isännöintialaa ja digitaalista asiakaskokemusta. Tutkimusosio toteutettiin kyselytutkimuksena niille Hämeen KiinteistöManageri Oy:n asiakkaille, joilla on ollut mahdollisuus huoneistotieto.fi-palvelun käyttöönottoon. Aineiston keräystapana oli Webropol -raportointi ja kyselytyökalun avulla luotu kyselylomake. Tulosten analysointiin sovellettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että huoneistotieto.fi-palvelun käyttäjien kokemukset palvelusta ovat pääosin positiivisia. Erityisesti on hyödytty mahdollisuudesta tarkastella omiin osakkeisiin ja taloyhtiöön liittyviä tietoja. Monet asiakkaista, jotka eivät käytä palvelua, eivät olleet aiemmin kuulleet siitä. Heidänkin keskuudessaan ilmeni silti kiinnostusta palvelun käyttöönottoa kohtaan. Tulevaisuuden digitaalisilta palveluilta toivottiin etenkin erilaisten varausjärjestelmien sähköistämistä, enemmän tietoa saataville taloyhtiön asioihin liittyen ja reaaliaikaista viestintää. Lisäksi asiakkaiden toiveissa tuli ilmi myös tarve perinteisten yhteydenottokanavien säilymiselle.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että asiakkaat ovat kiinnostuneita erilaisista isännöinnin digitaalisista ratkaisuista, ja niiltä toivotaan yhä enemmän. Huoneistotieto.fi-palvelu on tuonut käyttäjilleen merkittävää lisäarvoa, mutta se ei kuitenkaan ole vielä kovin tunnettu. Tämä voi johtua siitä, että viestintä palvelusta ei ole tavoittanut kaikkia asiakkaita.