HYVÄT KÄYTÖSTAVAT VARHAISKASVATUKSESSA – ESITE VARHAISKASVATUSTYÖN TUEKSI
Matviychuk, Marina (2022)
Matviychuk, Marina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727059
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hyviä tapoja varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoitus on vahvistaa ja tukea varhaiskasvatuksen työtä selvittämällä, miten varhaiskasvatuksen työntekijät voivat opettaa, ylläpitää sekä vahvistaa hyvien tapojen käyttöä 5–6-vuotiailla lapsilla. Hyvien tapojen opettelu antaa lapsille valmiudet tulevaan sosiaaliseen elämään, kaverisuhteiden rakentamiseen ja tukee vuorovaikutustaitoja.
Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimii lineaarinen malli. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonhankinnan menetelmänä varhaiskasvattajille suunnattua ryhmäkyselyä, joka on mahdollistanut aiheiden rajaamisen. Osallistamisen menetelmä on suunniteltu ja toteutettu 5–6-vuotiaille lapsille kolmen erilaisen pedagogisen harjoituksen avulla, joiden tarkoituksena on opettaa ja vahvistaa hyvien tapojen käyttöä varhaiskasvatuksessa.
Havainnoimalla pedagogisten harjoituksien toimivuutta laadin esitteen hyvien tapojen opettamisesta varhaiskasvattajien työn tueksi, mikä oli opinnäytetyön tarkoitus.
Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimii lineaarinen malli. Opinnäytetyössä on käytetty tiedonhankinnan menetelmänä varhaiskasvattajille suunnattua ryhmäkyselyä, joka on mahdollistanut aiheiden rajaamisen. Osallistamisen menetelmä on suunniteltu ja toteutettu 5–6-vuotiaille lapsille kolmen erilaisen pedagogisen harjoituksen avulla, joiden tarkoituksena on opettaa ja vahvistaa hyvien tapojen käyttöä varhaiskasvatuksessa.
Havainnoimalla pedagogisten harjoituksien toimivuutta laadin esitteen hyvien tapojen opettamisesta varhaiskasvattajien työn tueksi, mikä oli opinnäytetyön tarkoitus.