Kuraattorien kokemuksia osaamisen kehittämisestä ja työhyvinvoinnista vertaismentorointiryhmissä
Lindström, Anni; Suorsa, Pirja (2022)
Lindström, Anni
Suorsa, Pirja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemuksia vertaismentorointitoiminnasta kuraattoreilta ryhmähaastatteluilla, joiden pohjalta esitimme kehittämisehdotuksia ja johtopäätöksiä. Tavoitteena oli tuoda näkyväksi kuraattorien kokemuksia osaamisen kehittämisestä ja työhyvinvoinnista vertaismentorointiryhmissä. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena Vantaan kaupungin opiskeluhuollon yksikölle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä, jonka aineisto kerättiin neljässä ryhmähaastattelussa Teams-etäyhteydellä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella esitettiin kohdeorganisaatiolle kehittämisehdotuksia vertaismentorointitoiminnasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että vertaismentorointitoiminnalla on myönteinen vaikutus osaamisen kehittymiseen ja työhyvinvointiin. Vertaismentorointia voidaan käyttää perehdytyksen ja kuraattori-identiteetin vahvistumisen tukena. Vertaismentorointitoiminta on lisännyt osaamisen jakamista kuraattorien välillä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vertaismentorointiryhmissä on salliva ilmapiiri, mikä kannustaa avoimeen keskusteluun.
Vertaismentorointitoiminnan kehittämisehdotuksia ovat vertaismentoroinnin hyödyntäminen perehdytyksessä, toimintaan sitoutuminen, teemoitetut vertaismentorointiryhmät, tiedonkulun parantaminen työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä ja palautteen kerääminen vertaismentorointiryhmiin osallistujilta. Ajankohtaisimpana kehittämisehdotuksena vertaismentorointitoiminnan jatkumisen turvaaminen siirryttäessä hyvinvointialueelle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä, jonka aineisto kerättiin neljässä ryhmähaastattelussa Teams-etäyhteydellä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella esitettiin kohdeorganisaatiolle kehittämisehdotuksia vertaismentorointitoiminnasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että vertaismentorointitoiminnalla on myönteinen vaikutus osaamisen kehittymiseen ja työhyvinvointiin. Vertaismentorointia voidaan käyttää perehdytyksen ja kuraattori-identiteetin vahvistumisen tukena. Vertaismentorointitoiminta on lisännyt osaamisen jakamista kuraattorien välillä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vertaismentorointiryhmissä on salliva ilmapiiri, mikä kannustaa avoimeen keskusteluun.
Vertaismentorointitoiminnan kehittämisehdotuksia ovat vertaismentoroinnin hyödyntäminen perehdytyksessä, toimintaan sitoutuminen, teemoitetut vertaismentorointiryhmät, tiedonkulun parantaminen työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä ja palautteen kerääminen vertaismentorointiryhmiin osallistujilta. Ajankohtaisimpana kehittämisehdotuksena vertaismentorointitoiminnan jatkumisen turvaaminen siirryttäessä hyvinvointialueelle.