Puitejärjestelyt julkisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa
Kjellin, Viivi (2022)
Kjellin, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia puitejärjestelyitä hankintalain liitteen E mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa. Työssä selvitettiin, millä edellytyksillä puitejärjestelyä voidaan käyttää, miten kilpailutukset toteutetaan ja miten asiakkuudet ohjautuvat puitejärjestelyn sisällä. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Teoreettinen viitekehys koottiin alan kirjallisuuden, lainsäädännön ja viranomaisten julkaisujen avulla. Esimerkkinä aiheen mukaisesta kilpailutuksesta käytettiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin toteuttamaa puitejärjestelyn kilpailutusta, joka oli käynnissä vielä opinnäytetyön valmistuessa. Tietoa saatiin myös haastattelemalla kahta yrittäjää, jotka olivat mukana kyseisessä puitejärjestelyssä sen edellisellä sopimuskaudella.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaali- ja terveyspalveluhankintojen asema hankintalainsäädännössä on muuttunut paljon viimeisimmän lakiuudistuksen jälkeen. Muutokset ovat tuoneet kilpailutuksiin enemmän joustavuutta. Toisaalta eri hankintayksiköiden toimintatavoissa on tämän takia nykyään enemmän vaihtelua.
Selvisi myös, että puitejärjestelyä käytetään paljon sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa. Yksi syy tähän on se, että lopullisia hankintamääriä on vaikea tietää etukäteen. Puitejärjestelyn avulla hankintayksikkö voi varmistua palvelun saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Toisaalta yrittäjien haastattelun perusteella monet puitejärjestelyssä käytettävät toimintatavat voivat olla epäselviä palveluntarjoajille.
Teoreettinen viitekehys koottiin alan kirjallisuuden, lainsäädännön ja viranomaisten julkaisujen avulla. Esimerkkinä aiheen mukaisesta kilpailutuksesta käytettiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin toteuttamaa puitejärjestelyn kilpailutusta, joka oli käynnissä vielä opinnäytetyön valmistuessa. Tietoa saatiin myös haastattelemalla kahta yrittäjää, jotka olivat mukana kyseisessä puitejärjestelyssä sen edellisellä sopimuskaudella.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaali- ja terveyspalveluhankintojen asema hankintalainsäädännössä on muuttunut paljon viimeisimmän lakiuudistuksen jälkeen. Muutokset ovat tuoneet kilpailutuksiin enemmän joustavuutta. Toisaalta eri hankintayksiköiden toimintatavoissa on tämän takia nykyään enemmän vaihtelua.
Selvisi myös, että puitejärjestelyä käytetään paljon sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa. Yksi syy tähän on se, että lopullisia hankintamääriä on vaikea tietää etukäteen. Puitejärjestelyn avulla hankintayksikkö voi varmistua palvelun saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Toisaalta yrittäjien haastattelun perusteella monet puitejärjestelyssä käytettävät toimintatavat voivat olla epäselviä palveluntarjoajille.