Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Positiivisen pedagogiikan vaikutukset ammatillisen opettajan työhön: case: Vantaan ammattiopisto Varia

Miettinen, Salla (2022)

 
Avaa tiedosto
Miettinen_Salla.pdf (1.834Mt)
Lataukset: 


Miettinen, Salla
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä positiivisen pedagogiikan tunnettuutta ja kehittää opettajien positiivisen pedagogiikan osaamista niin hiusalan opettajien kuin koko Varian opettajien keskuudessa. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten Vantaan ammattiopisto Varian hiusalan opettajat tuntevat positiivista pedagogiikkaa, mitä he haluaisivat oppia siitä lisää ja miten se vaikuttaa hiusalan opettajien työhön. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimii Vantaan ammattiopisto Varia.

Tietoperustassa käsitellään ammatillista koulutusta Suomessa, esitellään työelämäyhteistyökumppani Varia ja avataan ammatillisen opettajan työnkuvaa. Tietoperustassa kerrotaan positiivisen pedagogiikan taustasta, positiivisesta psykologiasta ja oppimiskäsityksestä positiivisen pedagogiikan taustalla. Siinä tarkastellaan myös positiivisen pedagogiikan näkymistä opettajan työssä, opettajan työhyvinvointia, positiivista koulua sekä positiivisen pedagogiikan keskeisimpiä menetelmiä.

Opettajien näkemyksiä ja kokemuksia selvitettiin laadullisten tutkimusmenetelmien avulla. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluita, jotka toteutettiin kahdessa vaiheessa. Teemahaastatteluiden tuloksia täydennettiin havainnointia apuna käyttäen. Haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla. Kehittämistyön tuloksena toteutettiin positiivisen pedagogiikan työpaja, johon osallistuivat Varian hiusalan opettajat. Kehittämistyönä syntyi myös positiivisen pedagogiikan luento isommalle yleisölle sekä positiivisen pedagogiikan ”huoneentaulu”. Tulosten perusteella opettajat suhtautuivat positiiviseen pedagogiikkaan myönteisesti ja mielenkiinnolla. Opettajat kokivat luennon ja käytännössä kokeilemisen parhaiksi tavoiksi oppia positiivista pedagogiikkaa. Tulosten perusteella positiivinen pedagogiikka vaikuttaa myönteisesti niin opettajiin kuin opiskelijoihinkin. Positiivisen pedagogiikan hyödyntäminen työssä vaikuttaa opettajien työssä viihtymiseen, hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Tuloksissa tuli ilmi, että positiivisella pedagogiikalla on ollut lisäksi myönteisiä vaikutuksia hiustiimin työskentelyyn ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen.

Tässä opinnäytetyössä kehitettyä positiivisen pedagogiikan työpajan mallia sekä ”huoneentaulua” pystyy hyödyntämään toisen asteen koulutuksessa alasta riippumatta. Opinnäytetyö kehitti positiivisen pedagogiikan osaamista hiusalan opettajien keskuudessa sekä lisäsi positiivisen pedagogiikan tunnettuutta Varian media ja hyvinvointitiimissä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla positiivisen pedagogiikan vaikutukset opiskelijoiden näkökulmasta. Positiivisen pedagogiikan työpajaa voisi kehittää niin, että sille varaa enemmän aikaa tai työpajoja pidetään useammassa osassa ja opettajille laatia itsereflektointiin työkalun.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste