Kokemuksia tehostetusta perhetyöstä etäyhteyden avulla
Tolonen, Emilia (2022)
Tolonen, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että työelämänkumppani voi hyödyntää asiakaskokemuksia tuoreen palvelukonseptin kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena ei ollut kehittää tai luoda uutta vaan kerryttää opinnäytetyön toimeksiantajalle käyttäjäkokemuksia uudesta työmuodosta. Tutkimustyön tuloksista toimeksiantaja sai asiakkailta kokemuksia etäyhteyden avulla tehdystä tehostetusta perhetyöstä ja voi hyödyntää niitä uuden työmuodon ja sen laadun kehityksessä. Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat sosiaalihuollon perhetyö, lastensuojelun asiakkuus, tehostettu perhetyö ja digitalisaatio sekä etäyhteyden avulla työskentely sosiaalialalla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruun tapahtui anonyymisti verkkokyselynä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset koskivat kokemuksia tehostetusta perhetyöstä etäyhteyden avulla sekä vaikuttavat tekijät onnistuneeseen ja heikentävään kokemukseen etäyhteyden avulla. Kyselyn perusteella saadut vastaukset toivat esille, että asiakkaiden kokemusten mukaan työn tavoitteet täyttyvät etäyhteyden avulla hyvin. Onnistuneeseen kokemukseen vaikuttaa erittäin paljon tai paljon sama tai tuttu työntekijä, työntekijän kannustava ja motivoiva asenne, työskentelyn joustavuus sekä toimivat työvälineet. Tutkimus osoitti, että asiakkaat ovat saaneet etäyhteyden avulla paljon keskusteluapua. Muiden menetelmien käyttö on etäyhteyden avulla ollut vähäisempää tai niitä ei ole käytetty ollenkaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruun tapahtui anonyymisti verkkokyselynä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset koskivat kokemuksia tehostetusta perhetyöstä etäyhteyden avulla sekä vaikuttavat tekijät onnistuneeseen ja heikentävään kokemukseen etäyhteyden avulla. Kyselyn perusteella saadut vastaukset toivat esille, että asiakkaiden kokemusten mukaan työn tavoitteet täyttyvät etäyhteyden avulla hyvin. Onnistuneeseen kokemukseen vaikuttaa erittäin paljon tai paljon sama tai tuttu työntekijä, työntekijän kannustava ja motivoiva asenne, työskentelyn joustavuus sekä toimivat työvälineet. Tutkimus osoitti, että asiakkaat ovat saaneet etäyhteyden avulla paljon keskusteluapua. Muiden menetelmien käyttö on etäyhteyden avulla ollut vähäisempää tai niitä ei ole käytetty ollenkaan.