Tiedolla johtamisen kehittäminen Palkeissa: palvelutuotannon työpöytänäkymän suunnittelu Handi-palveluun
Ratinen, Kaisa (2022)
Ratinen, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827322
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Palkeiden tiedolla johtamista suunnittelemalla ja määrittelemällä Handi-dashboard eli työpöytänäkymä palvelutuotannon käyttöön. Tarkoituksena oli yksilö- ja ryhmähaastatteluiden avulla selvittää, mitä tietoja ja ominaisuuksia Handi-dashboardiin haluttiin ja kannattaisi tuoda niin, että siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä palvelutuotannon työntekijöille. Onnistuneesti suunniteltu dashboard tehostaisi työntekijöiden työtä helpottamalla työn organisointia ja priorisointia sekä auttaisi seuraamaan oman työn tuloksia ja ennakoimaan työmäärää.
Tutkimusnäkökulmana on laadullinen tapaustutkimus sekä konstruktiivinen tutkimus, jonka tuloksena on konkreettinen tuotos. Haastatteluaineistolle tehtiin sisällönanalyysi, minkä tulosten perusteella suunnittelutyö toteutettiin. Suunnitelman esityspohjana käytettiin Power Pointia. Keskeisimpinä tuloksina haastatteluista nousi dashboardin reaaliaikaisuus, selkeys ja helppokäyttöisyys. Toiveena on myös pääsy suoraan käsiteltäviin laskuihin, mikä jäänee järjestelmän jatkokehitykseen.
Jatkokehitysmahdollisuuksia ovat myös erikoisvirastojen mukaan otto ja paremmat järjestelmien integraatiomahdollisuudet. Lisäksi oleellista on kulttuurinmuutos, millä varmistetaan uusien työtapojen käyttöönotto ja onnistunut tiedolla johtaminen. Abstract
The aim of the study was to develop knowledge management at Palkeet by designing and defining Handi-dashboard for the service production. The objective was to investigate what kind of information and features were wanted for and reasonable to implement in Handi-dashboard. Individual and group interviews were conducted to design the dashboard as useful as possible for employees of the service production. A successfully designed dashboard would enhance the quality of work by helping the organization and prioritization of work assignments. In addition, it would make it easier for the employees to follow up on the results of their work and to foresee their following workload.
The study is a constructive case study which results in a concrete output. Interview material was analysed qualitatively using content analysis. The dashboard was designed based on the findings of the analysis. Microsoft PowerPoint was used as the layout for the design. The results of the analysis show it is essential that the dashboard is real-time, clear, and accessible. Furthermore, the results show a request for a direct access to invoices. Unfortunately, the technical implementation of this feature was not yet possible to accomplish in this version.
Possibilities for further development of Handi-dashboard are, for example, the inclusion of other client agencies and better integration of other systems. In addition, cultural change is essential to make sure that employees adopt the new work habits.
Tutkimusnäkökulmana on laadullinen tapaustutkimus sekä konstruktiivinen tutkimus, jonka tuloksena on konkreettinen tuotos. Haastatteluaineistolle tehtiin sisällönanalyysi, minkä tulosten perusteella suunnittelutyö toteutettiin. Suunnitelman esityspohjana käytettiin Power Pointia. Keskeisimpinä tuloksina haastatteluista nousi dashboardin reaaliaikaisuus, selkeys ja helppokäyttöisyys. Toiveena on myös pääsy suoraan käsiteltäviin laskuihin, mikä jäänee järjestelmän jatkokehitykseen.
Jatkokehitysmahdollisuuksia ovat myös erikoisvirastojen mukaan otto ja paremmat järjestelmien integraatiomahdollisuudet. Lisäksi oleellista on kulttuurinmuutos, millä varmistetaan uusien työtapojen käyttöönotto ja onnistunut tiedolla johtaminen.
The aim of the study was to develop knowledge management at Palkeet by designing and defining Handi-dashboard for the service production. The objective was to investigate what kind of information and features were wanted for and reasonable to implement in Handi-dashboard. Individual and group interviews were conducted to design the dashboard as useful as possible for employees of the service production. A successfully designed dashboard would enhance the quality of work by helping the organization and prioritization of work assignments. In addition, it would make it easier for the employees to follow up on the results of their work and to foresee their following workload.
The study is a constructive case study which results in a concrete output. Interview material was analysed qualitatively using content analysis. The dashboard was designed based on the findings of the analysis. Microsoft PowerPoint was used as the layout for the design. The results of the analysis show it is essential that the dashboard is real-time, clear, and accessible. Furthermore, the results show a request for a direct access to invoices. Unfortunately, the technical implementation of this feature was not yet possible to accomplish in this version.
Possibilities for further development of Handi-dashboard are, for example, the inclusion of other client agencies and better integration of other systems. In addition, cultural change is essential to make sure that employees adopt the new work habits.