Päiväkirja sensitiivisestä kohtaamisesta ja positiivisesta pedagogiikasta osana alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa
Ütsik, Kadi (2022)
Ütsik, Kadi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja syventää varhaiskasvatuksen opettajan ammattitaitoa sekä vahvistaa osaamista alle 3-vuotiaden pedagogiikasta sensitiivisen kohtaamisen ja positiivisen pedagogiikan menetelmiä käyttäen. Toimeksiantajana toimi Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö, jonka odotukset opinnäytetyölle ovat työkavereiden kannustaminen sekä tiedon ja kokemusten jakaminen muille työyhteisössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen viikon aikana päiväkirjamuotoisena syksyllä 2022. Jokaiselle viikolle on laadittu viikkosuunnitelma, jonka jälkeen on reflektoitu päivittäin arjen tapahtumista ja tehtävistä. Omaa osaamista ja kehittymistä tuotiin esille viikkoanalyysissä.
Opinnäytetyön tekijän ammattitaito kehittyi ja syventyi. Tekijä vahvisti osaamista alle 3-vuotiaiden pedagogiikasta sensitiivisen kohtaamisen ja positiivisen pedagogiikan menetelmiä käyttäen. Tekijä osaa käyttää teoriatietoa omassa toiminnassaan ja tietää positiivisen pedagogiikan ja sensitiivisen kohtaamisen merkityksen lasten kehityksessä ja oppimisessa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin erityisesti PERMA-teoriaa, jolla tuettiin lasten onnistumisia ja hyvinvointia. Tekijä tutustui PERMA-teorian jokaiseen elementtiin viikko kerrallaan ja jokaiselle viikolle oli tavoite elementtiä hyödyntämällä, kuten vahvistaa lasten myönteisiä tunteita, vahvistaa lasten kykyä keskittyä ja uppoutua, välittää, tukea osallisuutta ja saavuttamista. Opinnäyte antoi työyhteisöön uusia menetelmiä ja yhteisiä keskusteluja positiivisesta pedagogiikasta ja sensitiivisestä kohtaamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen viikon aikana päiväkirjamuotoisena syksyllä 2022. Jokaiselle viikolle on laadittu viikkosuunnitelma, jonka jälkeen on reflektoitu päivittäin arjen tapahtumista ja tehtävistä. Omaa osaamista ja kehittymistä tuotiin esille viikkoanalyysissä.
Opinnäytetyön tekijän ammattitaito kehittyi ja syventyi. Tekijä vahvisti osaamista alle 3-vuotiaiden pedagogiikasta sensitiivisen kohtaamisen ja positiivisen pedagogiikan menetelmiä käyttäen. Tekijä osaa käyttää teoriatietoa omassa toiminnassaan ja tietää positiivisen pedagogiikan ja sensitiivisen kohtaamisen merkityksen lasten kehityksessä ja oppimisessa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin erityisesti PERMA-teoriaa, jolla tuettiin lasten onnistumisia ja hyvinvointia. Tekijä tutustui PERMA-teorian jokaiseen elementtiin viikko kerrallaan ja jokaiselle viikolle oli tavoite elementtiä hyödyntämällä, kuten vahvistaa lasten myönteisiä tunteita, vahvistaa lasten kykyä keskittyä ja uppoutua, välittää, tukea osallisuutta ja saavuttamista. Opinnäyte antoi työyhteisöön uusia menetelmiä ja yhteisiä keskusteluja positiivisesta pedagogiikasta ja sensitiivisestä kohtaamisesta.