Eronneiden huoltajien huomioiminen varhaiskasvatuksessa : Toimintamalli varhaiskasvatuksen henkilöstölle eronneiden huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön
Korhonen, Johanna; Käyhkö, Piia (2022)
Korhonen, Johanna
Käyhkö, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927463
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee eronneiden huoltajien huomioimista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatushenkilöstön työtä eronneiden huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tavoitteena oli luoda toimintamalli yhteistyöhön varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön. Näin henkilöstön toiminta olisi laadukasta ja yhdenvertaista kaikkia eronneita huoltajia kohtaan. Toimeksiantajana oli Kerimäen päiväkoti Savonlinnan kaupungissa.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena työnä edeten konstruktivistisen mallin mukaisesti. Työmme toiminnallinen osuus koostui varhaiskasvatuksen henkilöstölle tekemistämme tiimihaastatteluista sekä luomastamme toimintamallista. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullisen tutkimuksen tiimihaastatteluja. Oman oppimisen ja arvioinnin välineenä käytimme oppimispäiväkirjaa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstölle luomamme toimintamalli on käytännöllinen ja selkeä. Se toimii päiväkodin arjessa henkilöstön muistilistana, josta on helppo tarkistaa toimintatavat sekä tärkeät asiat eronneiden huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Jatkokehittämisideana olisi toimintamallin muokkaaminen eronneiden huoltajien lasten kanssa työskentelyyn varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena työnä edeten konstruktivistisen mallin mukaisesti. Työmme toiminnallinen osuus koostui varhaiskasvatuksen henkilöstölle tekemistämme tiimihaastatteluista sekä luomastamme toimintamallista. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullisen tutkimuksen tiimihaastatteluja. Oman oppimisen ja arvioinnin välineenä käytimme oppimispäiväkirjaa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstölle luomamme toimintamalli on käytännöllinen ja selkeä. Se toimii päiväkodin arjessa henkilöstön muistilistana, josta on helppo tarkistaa toimintatavat sekä tärkeät asiat eronneiden huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Jatkokehittämisideana olisi toimintamallin muokkaaminen eronneiden huoltajien lasten kanssa työskentelyyn varhaiskasvatuksessa.