Opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille - päihdeasiakkaan eettinen kohtaaminen hoidon alkuvaiheessa
Toivio, Nina; Jormanainen, Emmi (2022)
Toivio, Nina
Jormanainen, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827412
Tiivistelmä
Tutkimuksien mukaan sairaanhoitajilla on vaikeuksia kohdata päihdeasiakkaista eettisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään toimipisteelle opetusvideo ja tukimateriaali mielenterveys- ja päihdehoitotyön opetuksen kehittämisen tueksi. Opetusvideon tavoitteena on, että sairaanhoitajaopiskelijat oppisivat kohtaamaan päihdeasiakkaan eettisesti oikein hoidon alkuvaiheessa ja käyttämään motivoivaa toimintatapaa.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen aihepiiriin: mielenterveys- ja päihdehoitotyö sairaanhoitajakoulutuksessa, sairaanhoitajana päihdehoitotyössä ja päihdeasiakas. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli “Miten päihdeasiakas kohdataan eettisesti?”. Kirjallisuuskatsauksen avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymykseen päihdeasiakkaan kohtaamisesta ja siihen liittyvistä eettisistä ongelmista.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen tutkittu tieto oli peräisin kolmesta eri sähköisestä tietokannasta. Aineistosta tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulokset jaettiin yläluokkiin, jotka ovat hoitajan ja potilaan yhteistyösuhde, sairaanhoitajan ammattiosaaminen ja sairaanhoitajan asenteet. Kirjallisuuskatsauksen perusteella nousi esiin, että sairaanhoitajan negatiiviset asenteet ja osaamisen puute aiheuttavat eettisen ongelman päihdeasiakkaita kohdatessa.
Teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta tuotettiin opetusvideo ja tukimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille. Kehittämisehdotuksena ehdotettiin laajempaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksoa sairaanhoitajakoulutukseen.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen aihepiiriin: mielenterveys- ja päihdehoitotyö sairaanhoitajakoulutuksessa, sairaanhoitajana päihdehoitotyössä ja päihdeasiakas. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli “Miten päihdeasiakas kohdataan eettisesti?”. Kirjallisuuskatsauksen avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymykseen päihdeasiakkaan kohtaamisesta ja siihen liittyvistä eettisistä ongelmista.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen tutkittu tieto oli peräisin kolmesta eri sähköisestä tietokannasta. Aineistosta tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulokset jaettiin yläluokkiin, jotka ovat hoitajan ja potilaan yhteistyösuhde, sairaanhoitajan ammattiosaaminen ja sairaanhoitajan asenteet. Kirjallisuuskatsauksen perusteella nousi esiin, että sairaanhoitajan negatiiviset asenteet ja osaamisen puute aiheuttavat eettisen ongelman päihdeasiakkaita kohdatessa.
Teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta tuotettiin opetusvideo ja tukimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille. Kehittämisehdotuksena ehdotettiin laajempaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksoa sairaanhoitajakoulutukseen.