Hevostila elämykselliseksi kokousmiljööksi ohjelmapalveluilla
Lavikainen, Emma (2022)
Lavikainen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827410
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimuksena tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kokouspalveluiden kohderyhmän tarpeisiin pystyttäisiin vastaamaan hevostilan miljöössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kylämäen hevostila, jonka tulevaisuuden tavoitteena oli saada hevostilan majoitus-, ravintola-, juhla- ja kokoustiloille korkeampi käyttöaste. Tutkimuksen
tavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia kyseisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Tutkimus rajattiin kokoustiloja tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden selvitykseen, sillä kokoustilojen käyttäjäkunta on rajallinen. Tutkimuksen toteutus ja tutkimustulosten esittäminen perustuivat tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin. Tutkimuskohdetta tarkasteltiin useasta näkökulmasta sisältäen hevosalan toimintamuotojen, elämyksellisen hevosmatkailutuotteen kehittämisen ja kokouspalvelukokonaisuuden luomisen teoreettisen perustan.
Empiiristä aineistoa kerättiin teoriatiedon, tavoitteiden ja resurssien luomissa rajoissa. Lähtökohta-analyysissa Kylämäen hevostilan sisäistä potentiaalia kokouspalveluiden tarjoajana tarkasteltiin havainnoimalla ja asiantuntijahaastattelun avulla, kun kokousasiakkaiden tarpeet perustuvat teoriatietoon. Lähtökohdat määrittivät yrityksen kilpailijat, joita vertailtiin kilpailija-analyysissa. Työssä toteutettujen analyysien ja sitä tukevan teoriatiedon valossa kehittämistehtävä tarkentui erityisesti oheisohjelmapalveluiden kehittämiseen. Onnistuneimpia toimintatapoja etsittiin esikuva-analyysissa benchmarkingilla, jolla analysoitiin ohjelmapalveluita tarjoavia hevostiloja. Teoriatiedon ja analyysien tuottaman ymmärryksen avulla luotiin kyselylomaketutkimus, jonka avulla pyrittiin lisäämään asiakasymmärrystä. Kyselyssä kartoitettiin kokousasiakkaiden tarpeita erityisesti kokousmiljööseen ja ohjelmapalveluihin liittyen.
Tutkimustuloksen, analyysien ja teoriatiedon valossa luotiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Näiden avulla toimeksiantaja voi täyttää kokousasiakkaiden tarpeet, ottaa huomioon haasteensa sekä erottua edukseen kilpailijoistaan hyödyntämällä löydettyjä ratkaisuja. Tulokset eivät ole yleistettävissä, koska kyselystä saatu data on vähäistä heikon vastausprosentin vuoksi.
tavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia kyseisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Tutkimus rajattiin kokoustiloja tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden selvitykseen, sillä kokoustilojen käyttäjäkunta on rajallinen. Tutkimuksen toteutus ja tutkimustulosten esittäminen perustuivat tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin. Tutkimuskohdetta tarkasteltiin useasta näkökulmasta sisältäen hevosalan toimintamuotojen, elämyksellisen hevosmatkailutuotteen kehittämisen ja kokouspalvelukokonaisuuden luomisen teoreettisen perustan.
Empiiristä aineistoa kerättiin teoriatiedon, tavoitteiden ja resurssien luomissa rajoissa. Lähtökohta-analyysissa Kylämäen hevostilan sisäistä potentiaalia kokouspalveluiden tarjoajana tarkasteltiin havainnoimalla ja asiantuntijahaastattelun avulla, kun kokousasiakkaiden tarpeet perustuvat teoriatietoon. Lähtökohdat määrittivät yrityksen kilpailijat, joita vertailtiin kilpailija-analyysissa. Työssä toteutettujen analyysien ja sitä tukevan teoriatiedon valossa kehittämistehtävä tarkentui erityisesti oheisohjelmapalveluiden kehittämiseen. Onnistuneimpia toimintatapoja etsittiin esikuva-analyysissa benchmarkingilla, jolla analysoitiin ohjelmapalveluita tarjoavia hevostiloja. Teoriatiedon ja analyysien tuottaman ymmärryksen avulla luotiin kyselylomaketutkimus, jonka avulla pyrittiin lisäämään asiakasymmärrystä. Kyselyssä kartoitettiin kokousasiakkaiden tarpeita erityisesti kokousmiljööseen ja ohjelmapalveluihin liittyen.
Tutkimustuloksen, analyysien ja teoriatiedon valossa luotiin johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. Näiden avulla toimeksiantaja voi täyttää kokousasiakkaiden tarpeet, ottaa huomioon haasteensa sekä erottua edukseen kilpailijoistaan hyödyntämällä löydettyjä ratkaisuja. Tulokset eivät ole yleistettävissä, koska kyselystä saatu data on vähäistä heikon vastausprosentin vuoksi.