Brändin ja sijoittajaviestinnän vaikutukset osakkeen arvoon
Kauppinen, Juuso (2022)
Kauppinen, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada näkemys Helsingin pörssiin listatun pörssiyhtiön brändin sekä sijoittajaviestinnän vaikuttavuudesta ja vaikutusmekanismeista suomalaisen yksityissijoittajan sijoituspäätökseen. Työn tarkoituksena oli myös saada tietoa muista yksityissijoittajan sijoituspäätökseen vaikuttavista seikoista.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työn teoria- ja tietoperustana käytettiin markkinoinnin ammattikirjallisuutta sekä internetlähteitä. Työ toteutettiin kyselytutkimuksen avulla, joka suunnattiin suomalaisille yksityissijoittajille sijoittamiseen liittyvällä keskustelupalstalla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa Helsingin pörssin yksityissijoittajien päätöksentekoprosessista ja siitä, miten brändi ja sijoittajaviestintä vaikuttavat yksityissijoittajan sijoittamiseen liittyvään päätöksentekoon. Tulokset osoittavat yhtiön brändillä olevan sijoittajan päätöstä vahvistava vaikutus ja sijoittajaviestinnällä yhtiön ja sijoittajan välistä luottamusta herättävä sekä rakentava vaikutus.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työn teoria- ja tietoperustana käytettiin markkinoinnin ammattikirjallisuutta sekä internetlähteitä. Työ toteutettiin kyselytutkimuksen avulla, joka suunnattiin suomalaisille yksityissijoittajille sijoittamiseen liittyvällä keskustelupalstalla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa Helsingin pörssin yksityissijoittajien päätöksentekoprosessista ja siitä, miten brändi ja sijoittajaviestintä vaikuttavat yksityissijoittajan sijoittamiseen liittyvään päätöksentekoon. Tulokset osoittavat yhtiön brändillä olevan sijoittajan päätöstä vahvistava vaikutus ja sijoittajaviestinnällä yhtiön ja sijoittajan välistä luottamusta herättävä sekä rakentava vaikutus.