Pelinkehitys itsenäisenä kehittäjänä
Huovinen, Mikael (2022)
Huovinen, Mikael
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämääränä on ollut kehittää ja julkaista verkossa ensimmäinen toimiva versio 2D-videopelistä ja dokumentoida matka suunnittelusta pelattavaan versioon. Peli kehitettiin Unity-pelimoottorilla ja ohjelmoitiin C#-ohjelmointikielellä Visual Studio Code -ohjelmistossa. Päämääränä oli saavuttaa lopputulos hyödyntämättä valmiiksi tehtyjä julkisesti saatavilla olevia resursseja. Opinnäytetyö on tarkoitettu pelinkehityksestä ja ohjelmoinnista kiinnostuneille. Tarkoituksena on ollut luoda opinnäytetyö, jota voi käyttää oppaana oman peliprojektin kehityksessä.
Pelin sprite-grafiikat tehtiin GraphicsGale nimisellä sovelluksella. GraphicsGalella tehtiin pelimaailma, pelaaja- ja vihollishahmot. Musiikit pelille tehtiin MPC Beats -sovelluksella.
Opinnäytetyössä esitetään aluksi peliprojektissa käytettyjä menetelmiä ja sovelluksia sekä näiden teoriaa. Tässä osuudessa muun muassa käydään läpi, miten sovellukset asennettiin ja miksi juuri nämä sovellukset valittiin. Opinnäytetytön lopussa on pelinkehitysosio, jossa kuvaillaan jokaisen kehitysvaiheen iteraatiota. Pelin rakentaminen tehtiin iteratiivisesti.
Aiempaa osaamista opinnäytetyön laatijalla oli olemassa Unityn käytössä, ohjelmoinnissa ja pikselitaiteessa. Opinnäytetyö on kuitenkin ensimmäinen projekti tällä skaalalla. Musiikin tekeminen tuli uutena kokemuksena projektia tehdessä. Projekti oli kokonaisuudessaan haastava ja vaati paljon aikaa, mutta haluttu lopputulos saavutettiin.
Pelin sprite-grafiikat tehtiin GraphicsGale nimisellä sovelluksella. GraphicsGalella tehtiin pelimaailma, pelaaja- ja vihollishahmot. Musiikit pelille tehtiin MPC Beats -sovelluksella.
Opinnäytetyössä esitetään aluksi peliprojektissa käytettyjä menetelmiä ja sovelluksia sekä näiden teoriaa. Tässä osuudessa muun muassa käydään läpi, miten sovellukset asennettiin ja miksi juuri nämä sovellukset valittiin. Opinnäytetytön lopussa on pelinkehitysosio, jossa kuvaillaan jokaisen kehitysvaiheen iteraatiota. Pelin rakentaminen tehtiin iteratiivisesti.
Aiempaa osaamista opinnäytetyön laatijalla oli olemassa Unityn käytössä, ohjelmoinnissa ja pikselitaiteessa. Opinnäytetyö on kuitenkin ensimmäinen projekti tällä skaalalla. Musiikin tekeminen tuli uutena kokemuksena projektia tehdessä. Projekti oli kokonaisuudessaan haastava ja vaati paljon aikaa, mutta haluttu lopputulos saavutettiin.