Toimivampia työelämäyhteyksiä ja ammatillista oppimista: mentorointiopas Go Strong Oy:lle
Halme, Paula (2022)
Halme, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827241
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Go Strong Oy. Go Strong on avo- ja laitospuolen yksityisiä lastensuojelupalveluita tuottava yritys. Tässä kehittämismuotoisessa opinnäytetyössä tarkoituksena oli luoda opas mentorointiin Go Strongin edellisenä vuonna alkaneeseen mentorointiohjelmaan, jossa osallisina ovat Go Strongin lastensuojelualan ammattilaiset sekä alan opiskelijat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta luvusta: mentoroinnista sekä sosionomin osaamisesta lastensuojelussa. Menetelmällisinä ratkaisuina käytettiin perehtymistä mentorointikirjallisuuteen ja -tutkimuksiin sekä muiden organisaatioiden mentorointiohjelmiin. Lisäksi käytettiin haastatteluja, havainnointia ja dialogista keskustelua toimeksiantajan edustajan kanssa.
Tuotoksena syntyi 23-sivuinen visuaalinen opas, joka sisältää seuraavat aiheet: mentoroinnin määrittely ja periaatteet; mentorointiin osallistujat ja heidän roolinsa, ohjelman kuvaus ja sen eri vaihtoehdot, mentorointitapaamisten kulku ja aiheita mentorointiin sekä lopuksi huoneentaulu mentorointiin osallistuville ja materiaalipankki.
Jatkossa toimeksiantajan mentorointiohjelmaa voidaan kehittää oppaan avulla sekä viestiä osallistujille ohjelman raameista. Lisäksi opasta voidaan jatkojalostaa esimerkiksi mainosmaisemmaksi lehtiseksi, jolla tavoittaa uusia opiskelija-aktoreita tai toisaalta oppaan sisältöä voidaan syventää lisäämällä siihen yksityiskohtaisempaa tietoa ja esimerkiksi lisämateriaaleja mentoroinnin tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta luvusta: mentoroinnista sekä sosionomin osaamisesta lastensuojelussa. Menetelmällisinä ratkaisuina käytettiin perehtymistä mentorointikirjallisuuteen ja -tutkimuksiin sekä muiden organisaatioiden mentorointiohjelmiin. Lisäksi käytettiin haastatteluja, havainnointia ja dialogista keskustelua toimeksiantajan edustajan kanssa.
Tuotoksena syntyi 23-sivuinen visuaalinen opas, joka sisältää seuraavat aiheet: mentoroinnin määrittely ja periaatteet; mentorointiin osallistujat ja heidän roolinsa, ohjelman kuvaus ja sen eri vaihtoehdot, mentorointitapaamisten kulku ja aiheita mentorointiin sekä lopuksi huoneentaulu mentorointiin osallistuville ja materiaalipankki.
Jatkossa toimeksiantajan mentorointiohjelmaa voidaan kehittää oppaan avulla sekä viestiä osallistujille ohjelman raameista. Lisäksi opasta voidaan jatkojalostaa esimerkiksi mainosmaisemmaksi lehtiseksi, jolla tavoittaa uusia opiskelija-aktoreita tai toisaalta oppaan sisältöä voidaan syventää lisäämällä siihen yksityiskohtaisempaa tietoa ja esimerkiksi lisämateriaaleja mentoroinnin tueksi.