Ruoan verkkokaupan käyttöön vaikuttavat tekijät Kouvolan alueella
Gainullina, Eveliina (2022)
Gainullina, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827137
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin ruoan verkkokaupan vetovoimatekijöitä Kouvolan alueella kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat ruoan verkkokaupan käyttöön, sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat ruoan verkkokaupan käyttämättä jättämiseen.
Opinnäytetyö käsittelee sähköistä kaupankäyntiä ja ruoan verkkokauppaa Suomessa ilmiön yleiskuvan avaamiseksi. Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalista asiakaskokemusta, joka kulminoi kolme sähköisen kaupankäynnin tärkeää käsitettä: markkinointi ja asiakkaan sitouttaminen, käytettävyys ja asiakaspalvelu.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, ja aineiston keruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka julkaistiin paikallisissa Facebook -ryhmissä. Työn tavoitteena on selvittää empirian avulla mahdolliset erot yleisiin, teoriassa vallitseviin verkkokaupan vetovoima- ja estotekijöihin ruoan verkkokaupan osalta.
Tutkimuksessa selvisi, että ruoan verkkokaupan vetovoimatekijät Kouvolan alueella ovat hyvin samoja, kuin vallitsevat sähköisen kaupankäynnin vetovoimatekijät. Palvelun hintataso, palveluntarjoajan luotettavuuden puute sekä palvelun tietoisuus ovat esimerkkejä tutkimuksessa esiin nousseista estotekijöistä. Tutkimus toi esiin usean jatkotutkimusaiheen aiheeseen liittyen. The purpose of this Bachelor’s Thesis was to investigate online grocery shopping in Finland, Kouvola area. The target was to find out factors, that influence the use of online grocery shopping in Kouvola by using a quantitative customer questionnaire.
This Bachelor’s Thesis consists about the concept of digital business and online grocery shopping in Finland to open an overview about the searched phenomenon. The theoretical part of study handles digital customer experience, in which the key concepts are marketing and customer engagement, usability and customer service.
The questionnaire is introduced and processed in the empirical part of this thesis. The survey was conducted in November 2022 using a Google Forms -tool and it was published in two local Facebook -groups. The goal was to find out similarities or differences between the prevailing theory and the empiria of the thesis.
The study finds that factors which influence the use of online grocery shopping in Kouvola are similar to the prevailing theory about digital business. Reliability of the service provider, the price level of the service and respondent’s awareness of the service emerged as factors which prevent the use of online grocery shopping in Kouvola. This thesis includes follow-up research questions based on the results of the survey.
Opinnäytetyö käsittelee sähköistä kaupankäyntiä ja ruoan verkkokauppaa Suomessa ilmiön yleiskuvan avaamiseksi. Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalista asiakaskokemusta, joka kulminoi kolme sähköisen kaupankäynnin tärkeää käsitettä: markkinointi ja asiakkaan sitouttaminen, käytettävyys ja asiakaspalvelu.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, ja aineiston keruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka julkaistiin paikallisissa Facebook -ryhmissä. Työn tavoitteena on selvittää empirian avulla mahdolliset erot yleisiin, teoriassa vallitseviin verkkokaupan vetovoima- ja estotekijöihin ruoan verkkokaupan osalta.
Tutkimuksessa selvisi, että ruoan verkkokaupan vetovoimatekijät Kouvolan alueella ovat hyvin samoja, kuin vallitsevat sähköisen kaupankäynnin vetovoimatekijät. Palvelun hintataso, palveluntarjoajan luotettavuuden puute sekä palvelun tietoisuus ovat esimerkkejä tutkimuksessa esiin nousseista estotekijöistä. Tutkimus toi esiin usean jatkotutkimusaiheen aiheeseen liittyen.
This Bachelor’s Thesis consists about the concept of digital business and online grocery shopping in Finland to open an overview about the searched phenomenon. The theoretical part of study handles digital customer experience, in which the key concepts are marketing and customer engagement, usability and customer service.
The questionnaire is introduced and processed in the empirical part of this thesis. The survey was conducted in November 2022 using a Google Forms -tool and it was published in two local Facebook -groups. The goal was to find out similarities or differences between the prevailing theory and the empiria of the thesis.
The study finds that factors which influence the use of online grocery shopping in Kouvola are similar to the prevailing theory about digital business. Reliability of the service provider, the price level of the service and respondent’s awareness of the service emerged as factors which prevent the use of online grocery shopping in Kouvola. This thesis includes follow-up research questions based on the results of the survey.