Asiakkuudenhallinta- ja tiketöintijärjestelmän integraatio projektijohtamisen näkökulmasta : case yritys X
Karppanen, Aleksi (2022)
Karppanen, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827400
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tavoitteena oli esittää järjestelmäintegraatioprojektin kulku nykytilan kartoituksesta täysin uuden järjestelmäintegraation syntymiseen saakka. Toimintatutkimuksen aikana saatiin selkeä kuva organisaation tiketöintijärjestelmän sisältämän datan nykytilasta sekä mitä dataa tiketöintijärjestelmästä toivottaisiin löytyvän tulevaisuudessa.
Toimintatutkimus rajattiin omaksi kokonaisuudekseen asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönottoprojektista niin, että tutkimus käsittelee ainoastaan tiketöintijärjestelmän ja asiakkuudenhallintajärjestelmän järjestelmäintegraatiota.
Tutkimusosuudessa hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja aineiston keräämistavaksi valikoitui kyselylomake ja sen perusteella järjestettiin myös workshop. Kyselylomake lähetettiin kohdeorganisaation esihenkilöille ja samat henkilöt osallistuivat myös workshop -tilaisuuteen priorisoimaan saatuja vastauksia. Sen lisäksi tutkimusosuudessa selvitettiin eri tapoja toteuttaa järjestelmäintegraatio kahden eri järjestelmän välille niin, että toteutuksesta tulee toimiva, helppokäyttöinen ja helposti ylläpidettävä kokonaisuus.
Workshopin avulla määriteltiin järjestelmäintegraatiossa toteutettavan datansiirron prioriteettilista, jonka mukaan selvitystyö etenee tiketöintijärjestelmään siirrettävän datan osalta. Toimintatutkimuksessa selvitettiin myös paras mahdollinen tapa toteuttaa järjestelmäintegraatio sekä miten järjestelmäintegraatio on teknisesti helpoin toteuttaa. Tutkimuksen lopussa annettiin myös jatkotoimenpiteet sekä etenemisohjeet järjestelmäintegraation ylläpitäjälle tulevaisuuteen.
Toimintatutkimus rajattiin omaksi kokonaisuudekseen asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönottoprojektista niin, että tutkimus käsittelee ainoastaan tiketöintijärjestelmän ja asiakkuudenhallintajärjestelmän järjestelmäintegraatiota.
Tutkimusosuudessa hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja aineiston keräämistavaksi valikoitui kyselylomake ja sen perusteella järjestettiin myös workshop. Kyselylomake lähetettiin kohdeorganisaation esihenkilöille ja samat henkilöt osallistuivat myös workshop -tilaisuuteen priorisoimaan saatuja vastauksia. Sen lisäksi tutkimusosuudessa selvitettiin eri tapoja toteuttaa järjestelmäintegraatio kahden eri järjestelmän välille niin, että toteutuksesta tulee toimiva, helppokäyttöinen ja helposti ylläpidettävä kokonaisuus.
Workshopin avulla määriteltiin järjestelmäintegraatiossa toteutettavan datansiirron prioriteettilista, jonka mukaan selvitystyö etenee tiketöintijärjestelmään siirrettävän datan osalta. Toimintatutkimuksessa selvitettiin myös paras mahdollinen tapa toteuttaa järjestelmäintegraatio sekä miten järjestelmäintegraatio on teknisesti helpoin toteuttaa. Tutkimuksen lopussa annettiin myös jatkotoimenpiteet sekä etenemisohjeet järjestelmäintegraation ylläpitäjälle tulevaisuuteen.