Esillepanon vaikutus päivittäistavaratalon myyntiin : Case Puuilo
Koivumäki, Jani (2022)
Koivumäki, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää erilaisten esillepanoratkaisujen merkitystä ja vaikutusta päivittäistavaratalon arkeen Puuilon tavarataloissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään myymäläsuunnittelun eri osa-alueita. Työssä perehdytään visualisuuteen, käytännöllisyyteen ja kaupallisuuteen. Lisäksi perehdytään kuluttajan ostokäyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin määrällistä tutkimusta. Tutkimus kohdistui kahteen Puuilon tavarataloon, joissa tehtiin erilaisia esillepanoratkaisuja eri tuoteryhmissä. Tutkimuksessa vertaillaan esillepanoissa olleiden tuotteiden myynnin kehitystä. Kohdemyymälöiden esillepanojen myynninkehitystä verrataan alueellisesti sekä ketjun tasolla. Tutkimuksessa on mukana yksi uusi myymälä ja yksi vanhempi myymälää.
Tutkimuksessa saatiin hyviä tuloksia myynnin kehittämisen kannalta jokaisen tutkimuksessa olleen myymälän osalta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään myymäläsuunnittelun eri osa-alueita. Työssä perehdytään visualisuuteen, käytännöllisyyteen ja kaupallisuuteen. Lisäksi perehdytään kuluttajan ostokäyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin määrällistä tutkimusta. Tutkimus kohdistui kahteen Puuilon tavarataloon, joissa tehtiin erilaisia esillepanoratkaisuja eri tuoteryhmissä. Tutkimuksessa vertaillaan esillepanoissa olleiden tuotteiden myynnin kehitystä. Kohdemyymälöiden esillepanojen myynninkehitystä verrataan alueellisesti sekä ketjun tasolla. Tutkimuksessa on mukana yksi uusi myymälä ja yksi vanhempi myymälää.
Tutkimuksessa saatiin hyviä tuloksia myynnin kehittämisen kannalta jokaisen tutkimuksessa olleen myymälän osalta.