Ulkoisen viestinnän suunnitelma Savo-Karjalan Linja Oy
Hietala, Niko (2022)
Hietala, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Savo-Karjalan Linja Oy. Yritys on linja-autoalan perheyritys, joka on toiminut vuodesta 1928 alkaen. Yritys tarjoaa tilausajo- ja palveluliikennettä, koulukuljetuksia ja vakiovuoroja. Teknologian kehityksen ja sosiaalisen median käytön yleistymisen myötä yrityksen viestintä on jäänyt alkukantaiselle tasolle ja vaatii päivitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle ulkoisen viestinnän suunnitelma, jonka pääpaino on digitaalisessa viestinnässä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä etsittiin ja analysoitiin valmista tietoa eri verkkolähteistä. Työn tutkimuskysymykset olivat ”Kuinka luoda hyvät verkkosivut?” ja ”Kuinka saada verkkosivuille kävijöitä?”. Yrityksen viestintä perustuu verkkosivuihin ja mitä enemmän siellä on kävijöitä, sitä enemmän yrityksellä on liiketoimintaa. Suunnitelmaa luodessa käytettiin hyväksi SOSTAC-, RACE- ja SMART-malleja, jotka ovat digitaalisen markkinoinnin tueksi luotuja suunnittelumalleja.
Tutkimusten tulosten perusteella listattiin kohtia, joita yrityksen täytyy viestinnässään huomioida. Lopputuotoksessa näitä kohtia sovellettiin yrityksen käyttötarpeisiin ja luotiin ulkoisen viestinnän suunnitelma. Yritys voi suunnitelman avulla parantaa viestintäänsä verkkoympäristössä kasvattaakseen liiketoimintaansa ja parantaakseen bränditunnettavuuttaan.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä etsittiin ja analysoitiin valmista tietoa eri verkkolähteistä. Työn tutkimuskysymykset olivat ”Kuinka luoda hyvät verkkosivut?” ja ”Kuinka saada verkkosivuille kävijöitä?”. Yrityksen viestintä perustuu verkkosivuihin ja mitä enemmän siellä on kävijöitä, sitä enemmän yrityksellä on liiketoimintaa. Suunnitelmaa luodessa käytettiin hyväksi SOSTAC-, RACE- ja SMART-malleja, jotka ovat digitaalisen markkinoinnin tueksi luotuja suunnittelumalleja.
Tutkimusten tulosten perusteella listattiin kohtia, joita yrityksen täytyy viestinnässään huomioida. Lopputuotoksessa näitä kohtia sovellettiin yrityksen käyttötarpeisiin ja luotiin ulkoisen viestinnän suunnitelma. Yritys voi suunnitelman avulla parantaa viestintäänsä verkkoympäristössä kasvattaakseen liiketoimintaansa ja parantaakseen bränditunnettavuuttaan.