Sairaanhoidon opiskelijoiden kokemuksia saamastaan lääkelaskennan opetuksesta sekä omasta lääkelaskennan osaamisestaan
Kuutsa, Henriikka; Järvinen, Tiina (2014)
Kuutsa, Henriikka
Järvinen, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211421
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun lääkehoidon opetuksen kehittämishanketta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoiden käsityksistä heidän omasta lääkelaskennan osaamisestaan sekä saamastaan lääkelaskennan opetuksesta. Lisäksi halusimme kartoittaa opiskelijoiden mahdollisia kehitysideoita Laurea-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan opetukseen liittyen. Kohderyhmänä olivat Laurea-ammattikorkeakoulu Tikkurilan yksikön kolmannen vuoden sairaanhoidon opiskelijat kahdesta eri ryhmästä. Otos muodostui 48 opiskelijasta. Tuloksia voidaan hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan opetuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö on tehty laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Aineisto kerättiin kyselykaavakkeella, joka sisälsi puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tuloksissa käy ilmi, että suurin osa opiskelijoista ei koe lääkelaskennan opetusta riittäväksi eikä myöskään koe olevansa varma omasta lääkelaskennan osaamisestaan. Lähes jokainen vastanneista oli sitä mieltä, että Laurea-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan opetusta tulisi kehittää. Opiskelijat toivoisivat enemmän opetustunteja, pienempiä opetusryhmiä sekä laadukkaampaa ja perusteellisempaa opetusta. Opetukseen kaivattiin myös yksilöllisyyttä. Varmuutta kaivattiin erityisesti haastavimpiin laskuihin liittyen.
Opinnäytetyö on tehty laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Aineisto kerättiin kyselykaavakkeella, joka sisälsi puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tuloksissa käy ilmi, että suurin osa opiskelijoista ei koe lääkelaskennan opetusta riittäväksi eikä myöskään koe olevansa varma omasta lääkelaskennan osaamisestaan. Lähes jokainen vastanneista oli sitä mieltä, että Laurea-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan opetusta tulisi kehittää. Opiskelijat toivoisivat enemmän opetustunteja, pienempiä opetusryhmiä sekä laadukkaampaa ja perusteellisempaa opetusta. Opetukseen kaivattiin myös yksilöllisyyttä. Varmuutta kaivattiin erityisesti haastavimpiin laskuihin liittyen.