Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinoinnin kehittäminen kosmetiikka-alan pienyrityksessä

Juvonen, Riina; Nurminen, Lotta (2022)

 
Avaa tiedosto
Juvonen_Nurminen.pdf (894.2Kt)
Lataukset: 


Juvonen, Riina
Nurminen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927723
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehitysehdotus kosmetiikka-alan yritykselle vaikuttajamarkkinoinnin edistämiseksi. Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yksinkertaistettuna vaikuttajan ja yrityksen välistä yhteistyötä, jonka avulla pyritään tukemaan yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Vaikuttajiksi kutsutaan henkilöitä, joilla on keskivertoa suurempi vaikutusvalta muiden ihmisten mielipiteisiin. Aihe valittiin sen ajankohtaisuuden ja henkilökohtaisen mielenkiinnon vuoksi. Opinnäytetyö toteutettiin suomalaiselle kosmetiikka-alan pienyritykselle, josta tässä työssä käytetään nimitystä Kosmetiikkayritys. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli se, kannattaako Kosmetiikkayrityksen panostaa vaikuttajamarkkinointiin jatkossa enemmän. Opinnäytetyössä suoritetun kyselytutkimuksen kohderyhmäksi valittiin 18–29-vuotiaat naiset, sillä he ovat kosmetiikan suuria kuluttajia.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääaiheesta: vaikuttajamarkkinoinnista, sosiaalisen median markkinoinnista, kosmetiikkamarkkinoista ja asiakkaan ostoprosessista. Vaikuttajamarkkinointi-luvussa käsitellään oikeanlaisen vaikuttajan valitsemista sekä vaikuttajamarkkinointia käytännön näkökulmasta. Sosiaalisen median markkinointi -luvussa puolestaan tarkastellaan sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteita ja hyötyjä sekä perehdytään kahteen sosiaalisen median alustaan, Instagramiin ja TikTokiin. Kosmetiikkamarkkinoita ja asiakkaan ostoprosessia käsittelevässä luvussa tutustutaan ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin sekä kosmetiikan markkinointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin Kosmetiikkayrityksen toimitusjohtajan teemahaastattelua sekä kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin syyskuussa 2022 ja vastauksia kertyi 125. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin vaikuttajamarkkinoinnilla olevan melko suuri vaikutus nuorten naisten kosmetiikan ostopäätöksiin. Huomattava löydös oli myös se, että ainoastaan 1,6 % kyselyyn vastaajista tunsi Kosmetiikkayrityksen. Teoriaperustan sekä tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Kosmetiikkayritykselle muodostettiin kehitysehdotukset vaikuttajamarkkinoinnin edistämiseksi, joista tärkeimpiä olivat TikTokin käyttöönotto sekä tunnetumpien vaikuttajien hyödyntäminen yrityksen tunnettuuden lisäämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste