Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case: Station Clothing Box Oy
Rahja, Salla-Mari (2022)
Rahja, Salla-Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127818
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma vaatealan yritykselle. Toimeksiantajana oli Kalajoella ja Ylivieskassa toimiva vaateliike Station Clothing Box Oy. Toimeksianto oli erittäin tarpeellinen, sillä markkinointisuunnitelma oli toimeksiantajalle ensimmäinen laatuaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti keskeisiä asioita sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median markkinoinnista ja markkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuus alkaa tutustumalla sosiaaliseen mediaan, sosiaalisen median markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan yrityskäytössä. Sosiaalisen median alaluvuissa käsitellään tämän työn sekä yrityksen kannalta merkittävimpiä alustoja, Facebookia ja Instagramia. Teoriaosuuden lopussa käsitellään markkinointisuunnitelman laatimista yrityksen nykytilan, tavoitteiden, toimenpiteiden ja toiminnan kautta. Lisäksi esitellään markkinoin-tisuunnitelman laatimista vuosikellon muodossa.
Työn toiminallinen osio rakentui yrityksen nykytilasta, tavoitteista sekä toimenpiteistä ja toiminnasta. Toimeksiantajan nykytilaa analysoitiin SWOT- ja kilpailija-analyysin sekä kohderyhmän pohjalta. Nykytilan analysoinnin jälkeen määriteltiin markkinointisuunnitelman tavoitteet sekä toimenpiteet ja toiminta, joilla asetettuihin tavoitteisiin pyritään pääsemään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello toimeksiantajan Instagramin (ja ohessa Facebookin) sisällöntuotantoon. Markkinointisuunnitelma pohjautuu yrittäjän asettamiin tavoitteisiin, joita ovat näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa ja liikevaihdon kasvattaminen. Markkinointisuunnitelma ja vuosikello on tehty koskemaan vuotta 2023.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laajasti keskeisiä asioita sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median markkinoinnista ja markkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuus alkaa tutustumalla sosiaaliseen mediaan, sosiaalisen median markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan yrityskäytössä. Sosiaalisen median alaluvuissa käsitellään tämän työn sekä yrityksen kannalta merkittävimpiä alustoja, Facebookia ja Instagramia. Teoriaosuuden lopussa käsitellään markkinointisuunnitelman laatimista yrityksen nykytilan, tavoitteiden, toimenpiteiden ja toiminnan kautta. Lisäksi esitellään markkinoin-tisuunnitelman laatimista vuosikellon muodossa.
Työn toiminallinen osio rakentui yrityksen nykytilasta, tavoitteista sekä toimenpiteistä ja toiminnasta. Toimeksiantajan nykytilaa analysoitiin SWOT- ja kilpailija-analyysin sekä kohderyhmän pohjalta. Nykytilan analysoinnin jälkeen määriteltiin markkinointisuunnitelman tavoitteet sekä toimenpiteet ja toiminta, joilla asetettuihin tavoitteisiin pyritään pääsemään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello toimeksiantajan Instagramin (ja ohessa Facebookin) sisällöntuotantoon. Markkinointisuunnitelma pohjautuu yrittäjän asettamiin tavoitteisiin, joita ovat näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa ja liikevaihdon kasvattaminen. Markkinointisuunnitelma ja vuosikello on tehty koskemaan vuotta 2023.