Myynnin siirtyminen verkkoon: Case E. Hartikainen
Matikainen, Teppo (2022)
Matikainen, Teppo
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927701
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, kuinka verkkomyynti on lisääntynyt ja kuinka tämä heijastuu autoalalla ja tarkemmin autotalo Hartikaisella. Opinnäytetyötä varten toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, onko sähköinen myynti autoalalla lisääntynyt vai ei. Tutkimusmuotona oli teemahaastattelu ja siihen osallistui autotalo Hartikaisen henkilökunta Joensuun toimipisteellä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään verkkomyynnin lisääntymistä, automyynnin historiaa ja automyynnin siirtymistä verkkoon. Haastattelun tulokset osoittivat, että myynti on siirtynyt verkkoon myös autoalalla ja tämä tuki teoriapohjan havaintoja verkkomyynnin lisääntymisestä. Haastatteluista selvisi myös, että autoala on muutenkin murroksessa koronapandemian aiheuttamien pitkien toimitusaikojen takia. Markkinatilanne on tällä hetkellä sekava, mistä on osoituksena se, että toimitusaikojen takia vaihtoautoista voidaan pyytää enemmän kuin uusista autoista. Haastatteluiden tulosten perusteella voidaan päätellä, että autoalalla verkkomyynti on lisääntynyt ja tulee lisääntymään, mutta perinteinen kivijalkamyymälä ei tule häviämään. Tutkimuksen toteuttaminen laajemmalla mittakaavalla tarjoaisi todennäköisesti paremmat tulokset, sillä laajemman skaalan toteutus antaisi paremman kokonaiskuvan autoalan muutoksista.