Kaveritaitojen tukeminen neuropiirteisillä lapsilla: ohjaajan opas
Hankilanoja, Stina; Nevalainen, Topi (2022)
Lataukset:
Hankilanoja, Stina
Nevalainen, Topi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228065
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Honkalampi-säätiön Kaveripari-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on tukea kaveritaitoja- ja suhteita erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa kaveriparitoimintaa toteuttavien henkilöiden osaamista neuropiirteisten lasten kaveritaitojen tukemiseen. Kaveritaitoja tukemalla voidaan pyrkiä vähentämään neuropiirteisten lasten kokemaa yksinäisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa konkreettinen työväline kaveripari- toimintaa toteuttavien henkilöiden tueksi. Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin Ohjaajan opas, jonka avulla voidaan vahvistaa niiden henkilöiden osaamista, jotka toteuttavat ka-veriparitoimintaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena valmistui ohjaajan opas. Tuotoksen ideointiin osallistettiin hankkeen yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä käyttämällä learning cafe elementtejä sisältävää verkkokyselyä. Tuotos toteutettiin Canva-verkkotyökalulla.
Tuotoksesta voidaan todeta, että se on hyödyllinen, sisällöltään kattava, selkeälukuinen sekä käytännönläheinen. Tuotoksen koettiin vastaavan tarpeeseen.
Neuropiirteet ovat yksilöllisiä, jolloin sekä vahvuudet että haasteet sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa vaihtelevat. Ei siis voida yleistää, että tällä kehittämistyöllä syntynyt tuotos olisi suoraan soveltuva käytettäväksi kaikille neuropiirteisille lapsille. Tuotos antaa kuitenkin keinoja toimia neuropiirteisten lasten kanssa sekä lasten välisen vuorovaikutussuhteen syntymiseen ja tukemiseen. Tuotosta tullaan käyttämään lasten kanssa tehtävässä työssä, mutta se on sovellettavissa myös muihin asiakasryhmiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena valmistui ohjaajan opas. Tuotoksen ideointiin osallistettiin hankkeen yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä käyttämällä learning cafe elementtejä sisältävää verkkokyselyä. Tuotos toteutettiin Canva-verkkotyökalulla.
Tuotoksesta voidaan todeta, että se on hyödyllinen, sisällöltään kattava, selkeälukuinen sekä käytännönläheinen. Tuotoksen koettiin vastaavan tarpeeseen.
Neuropiirteet ovat yksilöllisiä, jolloin sekä vahvuudet että haasteet sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa vaihtelevat. Ei siis voida yleistää, että tällä kehittämistyöllä syntynyt tuotos olisi suoraan soveltuva käytettäväksi kaikille neuropiirteisille lapsille. Tuotos antaa kuitenkin keinoja toimia neuropiirteisten lasten kanssa sekä lasten välisen vuorovaikutussuhteen syntymiseen ja tukemiseen. Tuotosta tullaan käyttämään lasten kanssa tehtävässä työssä, mutta se on sovellettavissa myös muihin asiakasryhmiin.
