Lasten ja nuorten urheilijalähtöinen valmennus - uutta sisältöä juniorijääkiekkoseura Sipoon Wolf ry:n Valmentajakirjaan
Juurikkamäki, Anuliisa (2022)
Juurikkamäki, Anuliisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228248
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja arvioida urheilijalähtöisen valmentamisen sisältöä Sipoon Wolf juniorijääkiekkoseuran Valmentajakirjaan. Seuran valmennustoiminta nojautuu suurelta osin
vapaaehtoistoimintaan ja muun muassa siksi tämän opinnäytetyön kehittämisosion yhtenä tavoitteena oli
lisätä valmentajien ymmärrystä urheilijalähtöisestä valmentamisesta ja sen positiivisista vaikutuksista lapsen urheilijapolulla sekä antaa mahdollisuus nähdä urheilijalähtöinen valmennustyö lasta ja nuorta tukevana voimavarana.
Valmennustoiminta ei ole ainoastaan urheilijan suorituskyvyn kehittämistä, vaan se on kokonaisvaltaisempaa ja pitkäjänteisempää toimintaa, jossa urheilija nähdään ihmisenä. Urheilijalähtöisessä valmentamisessa
valmentaja ohjaa ja opettaa urheilijaa kuunnellen ja osallistavasti, jossa korostuu vuorovaikutus ja kohtaaminen. Urheilijalähtöisen valmennuksen tavoitteena on saada ohjattua urheilijan sisäiset voimavarat kaiken toiminnan motivaattoreiksi.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Toimintatutkimuksessa on
yleistä, että se on osallistava, kiinnittynyt toimintaan ja pyrkimyksenä on kehittää toimintoja ja niiden ymmärtämistä sekä tuottaa uutta tietoa joko käytäntöön tai teoriaan liittyen. Olennaisena osana toimintatutkimukseen liittyvät myös oppiminen tai muutos organisaatiossa. Tämän opinnäytetyön kehittämisosiossa
hyödynnettiin toimintatutkimuksen spiraalimallia, joka kuvaa kehittämisprosessin etenemisen jatkuvina
peräkkäisinä sykleinä eri tehtävien kautta. Suunnitteluvaihetta seuraavat aina toiminta-, havainnointi- ja
arviointivaiheet jatkuen aina uusille kehille perusteluineen, toteutuksineen ja arvioimisineen. Opinnäytetyön kehittämisosion toteutukseen kuuluivat vapaaehtoisen kyselyn ja ideariihen toteuttaminen Sipoon
Wolfin juniorijääkiekkovalmentajille. Kyselyllä selvitettiin valmentajien omakohtaisia näkemyksiä heidän
tietotaidostaan, osaamistarpeistaan ja tuen tarpeesta urheilijalähtöisessä valmennustyössä. Ideariihen tar koituksena oli vapaasti ideoida ja kehittää yhdessä urheilijalähtöisen valmennuksen tapoja ja toimintamalleja. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi uutta sisältöä Sipoon Wolfin Valmentajakirjaan urheilijalähtöisen valmentamisen tavoista ja toimintamalleista.
Jatkokehitysaiheena esitettiin pelaajien vanhemmille suunnattua opasta urheilijalähtöisen toiminnan merkityksestä, joka antaa tietoa, miten kasvattaa, opastaa ja tukea omaa Sipoon Wolfissa jääkiekkoa pelaavaa
lasta ja nuorta urheilijalähtöisesti. Toisena jatkokehitysaiheena pohdittiin pelaajille tarkoitettua verkko-oppimispeliä, jonka avulla voisi opettaa vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä motivoida pelaajaa toimimaan
joukkuehenkeä edistävästi.
vapaaehtoistoimintaan ja muun muassa siksi tämän opinnäytetyön kehittämisosion yhtenä tavoitteena oli
lisätä valmentajien ymmärrystä urheilijalähtöisestä valmentamisesta ja sen positiivisista vaikutuksista lapsen urheilijapolulla sekä antaa mahdollisuus nähdä urheilijalähtöinen valmennustyö lasta ja nuorta tukevana voimavarana.
Valmennustoiminta ei ole ainoastaan urheilijan suorituskyvyn kehittämistä, vaan se on kokonaisvaltaisempaa ja pitkäjänteisempää toimintaa, jossa urheilija nähdään ihmisenä. Urheilijalähtöisessä valmentamisessa
valmentaja ohjaa ja opettaa urheilijaa kuunnellen ja osallistavasti, jossa korostuu vuorovaikutus ja kohtaaminen. Urheilijalähtöisen valmennuksen tavoitteena on saada ohjattua urheilijan sisäiset voimavarat kaiken toiminnan motivaattoreiksi.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Toimintatutkimuksessa on
yleistä, että se on osallistava, kiinnittynyt toimintaan ja pyrkimyksenä on kehittää toimintoja ja niiden ymmärtämistä sekä tuottaa uutta tietoa joko käytäntöön tai teoriaan liittyen. Olennaisena osana toimintatutkimukseen liittyvät myös oppiminen tai muutos organisaatiossa. Tämän opinnäytetyön kehittämisosiossa
hyödynnettiin toimintatutkimuksen spiraalimallia, joka kuvaa kehittämisprosessin etenemisen jatkuvina
peräkkäisinä sykleinä eri tehtävien kautta. Suunnitteluvaihetta seuraavat aina toiminta-, havainnointi- ja
arviointivaiheet jatkuen aina uusille kehille perusteluineen, toteutuksineen ja arvioimisineen. Opinnäytetyön kehittämisosion toteutukseen kuuluivat vapaaehtoisen kyselyn ja ideariihen toteuttaminen Sipoon
Wolfin juniorijääkiekkovalmentajille. Kyselyllä selvitettiin valmentajien omakohtaisia näkemyksiä heidän
tietotaidostaan, osaamistarpeistaan ja tuen tarpeesta urheilijalähtöisessä valmennustyössä. Ideariihen tar koituksena oli vapaasti ideoida ja kehittää yhdessä urheilijalähtöisen valmennuksen tapoja ja toimintamalleja. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi uutta sisältöä Sipoon Wolfin Valmentajakirjaan urheilijalähtöisen valmentamisen tavoista ja toimintamalleista.
Jatkokehitysaiheena esitettiin pelaajien vanhemmille suunnattua opasta urheilijalähtöisen toiminnan merkityksestä, joka antaa tietoa, miten kasvattaa, opastaa ja tukea omaa Sipoon Wolfissa jääkiekkoa pelaavaa
lasta ja nuorta urheilijalähtöisesti. Toisena jatkokehitysaiheena pohdittiin pelaajille tarkoitettua verkko-oppimispeliä, jonka avulla voisi opettaa vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä motivoida pelaajaa toimimaan
joukkuehenkeä edistävästi.