Visuaaliset digitaidot : visuaalisuus osana oppilaitoksen strategiaa
Kujamäki, Petri (2022)
Kujamäki, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027758
Tiivistelmä
Kehittämistyössä Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymälle oli tavoitteena selvittää miten visuaalisuus voisi olla koulutuksen järjestäjän strategiassa yksi tulevaisuuden menestystekijöistä. Tavoitteena oli myös visuaalisten digitaitojen kehittäminen huomioiden eri kohderyhmät kuten opetus- ja ohjaushenkilöstö, opiskelijat sekä työelämä.
Kehittämistyön tietoperustana oli opetushenkilöstölle tehty lomakekysely, jolla selvitettiin oppilaitoksen nykytilannetta sekä suhtautumista visuaalisuuteen. Toinen keskeinen tietoperusta muodostui puolistrukturoiduista asiantuntijahaastatteluista. Näiden aineistojen pohjalta laadittiin toimintasuunnitelma ja visio oppilaitoksen visuaaliseen pedagogiikkaan.
Tietoperustasta tehtyjen päätelmien perusteella keskeisimpinä tuloksina saatiin tietoa henkilöstön ajatuksista ja näkökulmista visuaalisuuteen liittyen sekä asiantuntijahaastatteluiden pohjalta muodostettua ydinteema visuaalisuuteen liittyvälle jatkosuunnittelulle.
Kehittämistyön tietoperustana oli opetushenkilöstölle tehty lomakekysely, jolla selvitettiin oppilaitoksen nykytilannetta sekä suhtautumista visuaalisuuteen. Toinen keskeinen tietoperusta muodostui puolistrukturoiduista asiantuntijahaastatteluista. Näiden aineistojen pohjalta laadittiin toimintasuunnitelma ja visio oppilaitoksen visuaaliseen pedagogiikkaan.
Tietoperustasta tehtyjen päätelmien perusteella keskeisimpinä tuloksina saatiin tietoa henkilöstön ajatuksista ja näkökulmista visuaalisuuteen liittyen sekä asiantuntijahaastatteluiden pohjalta muodostettua ydinteema visuaalisuuteen liittyvälle jatkosuunnittelulle.