Kamarikuivaamon kuormansiirtolaitteiden uusinta ketjukäytölle
Hytti, Tuomas (2022)
Hytti, Tuomas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027768
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin kamarikuivaamon kuormansiirtolaitteille uusi voimansiirto menetelmä. Vanhan vaijerilla toimivan kelkan tilalle haluttiin ketjuvälitys laitimmaisiin rullaratoihin toimintavarmuuden ja tehokkuuden parantamiseksi. Kelkka jätettiin varalaitteeksi. Kamarikuivaamon alkupäässä, ulkona, oli jo ketjulla toimiva kuljetin ja tarkoituksena oli jatkaa samaan tyyliin koko kuivaamon matkalta.
Suunnittelu aloitettiin tutkimalla kamarin vanhoja piirustuksia sekä 360-kameralla ja Re-Cap ohjelmalla luotuja 3D-kamareita. Näiden perusteella mallinnettiin karkea malli kamarikuivaamon osasta, väliradasta, johon ketjuvälitystä lähdettiin sovittamaan. Asiakkaan antamien lähtötietojen perusteella, kuten sähkömoottori- ja ketjutyyppi, avulla laskettiin ketjuvälityksen kestävyys ja tehonsiirtoakselin koko. Akselin mitoituksessa otettiin huomioon varmuus väsymisen suhteen.
Ketjuvälityksen laskennassa lähinnä tarkistettiin ketjun kestävyys ja määritettiin akselivälit ketjupyörille. Tuloksista tehtiin huomio, että asiakkaan valitsema ketju ei olisi aluksi riittävä laskennallisen iän ja sallitun venymän puitteissa, mutta asiaa tutkittua kuormansiirtolaitteen tapaus ja ylimitoitus vaikuttavat merkittävästi. Päädyttiin käyttämään alkuperäistä, alkupäässä käytössä olevaa ketjua.
Tehonsiirtoakselin mitoituksen väsymistarkastelussa taivutusjännitys osoittautui merkittävämmäksi tekijäksi kuin vääntöjännitys. Tehonsiirtoakselin koko ja materiaali määritettiin riittävällä varmuudella.
Suunnittelu aloitettiin tutkimalla kamarin vanhoja piirustuksia sekä 360-kameralla ja Re-Cap ohjelmalla luotuja 3D-kamareita. Näiden perusteella mallinnettiin karkea malli kamarikuivaamon osasta, väliradasta, johon ketjuvälitystä lähdettiin sovittamaan. Asiakkaan antamien lähtötietojen perusteella, kuten sähkömoottori- ja ketjutyyppi, avulla laskettiin ketjuvälityksen kestävyys ja tehonsiirtoakselin koko. Akselin mitoituksessa otettiin huomioon varmuus väsymisen suhteen.
Ketjuvälityksen laskennassa lähinnä tarkistettiin ketjun kestävyys ja määritettiin akselivälit ketjupyörille. Tuloksista tehtiin huomio, että asiakkaan valitsema ketju ei olisi aluksi riittävä laskennallisen iän ja sallitun venymän puitteissa, mutta asiaa tutkittua kuormansiirtolaitteen tapaus ja ylimitoitus vaikuttavat merkittävästi. Päädyttiin käyttämään alkuperäistä, alkupäässä käytössä olevaa ketjua.
Tehonsiirtoakselin mitoituksen väsymistarkastelussa taivutusjännitys osoittautui merkittävämmäksi tekijäksi kuin vääntöjännitys. Tehonsiirtoakselin koko ja materiaali määritettiin riittävällä varmuudella.