Työhyvinvoinnin tila kohdeyrityksessä työntekijöiden kokemana: case: Yritys X
Katajisto, Noora (2022)
Katajisto, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville yrityksen X työhyvinvoinnin kokonaisvaltainen tila työntekijöiden näkökulmasta. Tehtävänä oli löytää työhyvinvoinnin heikkoudet, jotta niitä päästään kehittämään kohdeyrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata asetettuun tutkimusongelmaan ”Mikä on työhyvinvoinnin tila työntekijöiden kokemana yrityksessä ja kuinka työhyvinvointia tulisi kehittää?”. Tavoitteena oli, että yritys voi käyttää opinnäytetyötä sekä saatuja tuloksia jatkokehittämisen apuna.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui työhyvinvoinnin käsitteen avaamisesta, mallintamisesta sekä työhyvinvoinnin kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, luomalla teorian pohjalta yrityksen työntekijöille työhyvinvointikysely. Kysely toteutettiin verkkokyselynä hyödyntäen Webropol-ohjelmaa. Kysely lähettiin kohdeyrityksen yhteyshenkilön kautta 59 työntekijälle sähköpostin välityksellä. Kyselyyn vastasi 49 työntekijää, eli vastaajia kaikista kyselyn vastaanottajista oli 83 %. Tulokset analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä.
Tulosten perusteella suurin osa vastaajista koki, että omat työtehtävät hallitaan, nähdään mahdollisuus kehittyä omassa työssä sekä koetaan, että työn esteet ovat selätettävissä. Suurin osa vastaajista kokee viihtyvänsä työssään sekä suoriutuvansa fyysisesti työtehtävistään. Kohdeyrityksen työilmapiiri koetaan erinomaisena, mutta kuitenkin melkein puolet vastaajista (49 %) koki, että työyhteisössä ei pidetä toisia ajan tasalla. Suurimmat heikkoudet vastausten perusteella koettiin nimenomaan tiedonkulussa, yrityksen ja oman työn tavoitteiden asettamisessa sekä yksilön kokemassa työhyvinvoinnissa. Osa vastanneista toivoi enemmän kannustusta ja tukea esimiehiltä. Johtopäätöksenä sekä saatujen tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta kohdeyrityksen työhyvinvoinnin olevan hyvällä tasolla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui työhyvinvoinnin käsitteen avaamisesta, mallintamisesta sekä työhyvinvoinnin kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, luomalla teorian pohjalta yrityksen työntekijöille työhyvinvointikysely. Kysely toteutettiin verkkokyselynä hyödyntäen Webropol-ohjelmaa. Kysely lähettiin kohdeyrityksen yhteyshenkilön kautta 59 työntekijälle sähköpostin välityksellä. Kyselyyn vastasi 49 työntekijää, eli vastaajia kaikista kyselyn vastaanottajista oli 83 %. Tulokset analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä.
Tulosten perusteella suurin osa vastaajista koki, että omat työtehtävät hallitaan, nähdään mahdollisuus kehittyä omassa työssä sekä koetaan, että työn esteet ovat selätettävissä. Suurin osa vastaajista kokee viihtyvänsä työssään sekä suoriutuvansa fyysisesti työtehtävistään. Kohdeyrityksen työilmapiiri koetaan erinomaisena, mutta kuitenkin melkein puolet vastaajista (49 %) koki, että työyhteisössä ei pidetä toisia ajan tasalla. Suurimmat heikkoudet vastausten perusteella koettiin nimenomaan tiedonkulussa, yrityksen ja oman työn tavoitteiden asettamisessa sekä yksilön kokemassa työhyvinvoinnissa. Osa vastanneista toivoi enemmän kannustusta ja tukea esimiehiltä. Johtopäätöksenä sekä saatujen tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta kohdeyrityksen työhyvinvoinnin olevan hyvällä tasolla.