Uuden työntekijän perehdytys hotellin vastaanotossa : Original Sokos Hotel Ilves
Kyröjoki, Silja (2022)
Kyröjoki, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328507
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ja tehtävänä oli tuottaa toimeksiantajalle Original Sokos Hotel Ilvekselle ensimmäisten perehdytyspäivien tarkastuslista apuvälineeksi uusien vastaanottovirkailijoiden perehdytystilanteisiin. Työn tavoitteena oli, että tarkastuslista perehdytyksen tukimateriaalina olisi käytännöllinen ja helpottaisi sekä selkeyttäisi aloituspäivien perehdytystä niin perehdyttäjän kuin perehdytettävän näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee perehdytystä käsitteenä ja Suomen laissa, sen hyötyjä ja merkitystä työn mielekkyydessä sekä työhyvinvoinnissa, onnistuneen perehdytyksen lähtökohtia, perehdytyksen suunnittelua, toteutusta ja seurantaa, esihenkilön perehdytystä sekä perehdytystä matkailu- ja ravintola-alalla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työssä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin Original Sokos Hotel Ilveksen vastaanoton nykyisestä perehdytyksen tarkastuslistasta sekä kyselylomakkeella, joka lähetettiin kyseisen hotellin vastaanottovirkailijoille. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisena vastaajien saama perehdytys oli koettu Original Sokos Hotel Ilveksessä, kokisivatko vastaajat perehdytyksen tarkastuslistan hyödylliseksi apuvälineeksi ja mitä sisältöideoita heillä olisi ensimmäisten perehdytyspäivien tarkastuslistaa varten.
Kyselylomakkeen vastauksista selvisi, että suurin osa vastaajista kokisi ensimmäisten päivien perehdytyksen tarkastuslistan hyödylliseksi tukimateriaaliksi perehdytyksen aloituspäivinä. Tarkastuslista laadittiin Original Sokos Hotel Ilveksen vastaanoton perehdytysmateriaalin ja kyselylomakkeen vastausten perusteella tiiviiksi, selkeäksi ja käytännölliseksi tukimateriaaliksi tulevia perehdytysprosesseja varten
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee perehdytystä käsitteenä ja Suomen laissa, sen hyötyjä ja merkitystä työn mielekkyydessä sekä työhyvinvoinnissa, onnistuneen perehdytyksen lähtökohtia, perehdytyksen suunnittelua, toteutusta ja seurantaa, esihenkilön perehdytystä sekä perehdytystä matkailu- ja ravintola-alalla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työssä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin Original Sokos Hotel Ilveksen vastaanoton nykyisestä perehdytyksen tarkastuslistasta sekä kyselylomakkeella, joka lähetettiin kyseisen hotellin vastaanottovirkailijoille. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisena vastaajien saama perehdytys oli koettu Original Sokos Hotel Ilveksessä, kokisivatko vastaajat perehdytyksen tarkastuslistan hyödylliseksi apuvälineeksi ja mitä sisältöideoita heillä olisi ensimmäisten perehdytyspäivien tarkastuslistaa varten.
Kyselylomakkeen vastauksista selvisi, että suurin osa vastaajista kokisi ensimmäisten päivien perehdytyksen tarkastuslistan hyödylliseksi tukimateriaaliksi perehdytyksen aloituspäivinä. Tarkastuslista laadittiin Original Sokos Hotel Ilveksen vastaanoton perehdytysmateriaalin ja kyselylomakkeen vastausten perusteella tiiviiksi, selkeäksi ja käytännölliseksi tukimateriaaliksi tulevia perehdytysprosesseja varten