Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sukelluskeskus DiveHardin markkinoinnin kehittäminen

Karmavalo, Maija (2022)

 
Avaa tiedosto
Karmavalo_Maija.pdf (888.4Kt)
Lataukset: 


Karmavalo, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228134
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pienen sukellusalan yrityksen markkinointia. Työ tehtiin toimeksiantona yritykselle DiveHard. Yrityksen markkinointitoimenpiteet ovat olleet vähäisiä, eivätkä ole tavoittaneet potentiaalista asiakaskuntaa. Tarkoituksena oli löytää sopivat markkinointikanavat ja -tavat yritykselle sekä tätä kautta kasvattaa yrityksen tunnettuutta.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee markkinoinnin kehittämisen näkökulmasta käsitteitä ja markkinoinnin suunnittelua yleisesti sekä markkinointiviestintää ja markkinoinnin muita kilpailukeinoja. Teoriaosuudessa perehdytään myös tutkimushaastattelun toteuttamiseen kyselylomakkeella. Tietoperustat toimivat pohjana tutkimuksen toiminnalliselle osuudelle.

Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille verkossa täytettävä tutkimuskyselylomake. Sekä yrityksen toimintaan tutustumalla että kyselyn vastausten perusteella analysoitiin yrityksen markkinoinnin nykytilaa ja suunniteltiin kehitysehdotuksia markkinoinnin ja tunnettuuden parantamiseksi. Kyselyn yhteenvedot antoivat suuntaa yrityksen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamiseen SWOT-analyysin avulla.

Tutkimuskyselyyn osallistui 25 sukelluksen harrastajaa. Vastaajien keskuudessa korostui esimerkiksi lievä tyytymättömyys yrityksen verkkosivuihin sekä verkkokauppaan. SWOT-analyysissä löytyi runsaasti vahvuuksia, mutta yhtä lailla heikkouksia sekä uhkia. Myös mahdollisuuksia löydettiin. Kyselyn tulosten sekä SWOT-analyysin perusteella analysoitiin, minkälaiset markkinointitoimenpiteet ja kilpailukeinot voisivat sopia parhaiten yritykselle kasvattaen samalla sen tunnettuutta ja myyntiä.

Ideoita DiveHardin markkinointitoimenpiteiden kehittämiseksi löytyi runsaasti. Yritys voisi hakeutua yhteistyöhön esimerkiksi ammattikorkeakoulujen kanssa ja tarjota harjoittelupaikkoja tai työelämän projekteja eri alan opiskelijoille ja heidän avullaan voisi saada toimintaan sujuvuutta sekä verkkosivu- ja verkkokauppauudistuksia. Sosiaalisen median kanavissa tulisi aktivoitua sekä panostaa hakukonemainontaan. Sukelluskursseja olisi myös syytä segmentoida tiukemmin, koska kysyntä on suurempaa kuin mahdollisuus järjestää kursseja. Villinä korttina voisi myös toimia uusi liiketila kaupungin keskustassa, tuoden mahdollisesti paljon potentiaalisia asiakkaita.

Tutkimuksessa ilmeni, että sukellusalan marginaalisuuden takia Suomessa on haastava pärjätä alalla ja saada toiminta kannattavaksi, etenkin yksinyrittäjänä. Alalla ja toimeksiantajayrityksellä on kuitenkin potentiaalia, joten markkinointia kannattaa kehittää. Tätä opinnäytetyötä voisi hyödyntää esimerkiksi jokin toinen pieni yritys, jolla ei ole resursseja tehdä merkittäviä investointeja markkinoinnin suhteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste