Nuorten näkemyksiä kouluvalmentajan tarjoamasta tuesta
Roth, Rosa-Maria; Säkäjärvi, Salli (2022)
Roth, Rosa-Maria
Säkäjärvi, Salli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228230
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille nuorten näkemyksiä kouluvalmentajan tarjoamasta tuesta. Opinnäytetyön tavoitteena on nuorten näkemyksien pohjalta kehittää kouluvalmentajan toteuttamaa yksilötyötä. Tutkimukseen osallistuneet nuoret ovat olleet tutkimuksen suoritus hetkellä kouluvalmentajan asiakkuudessa. Tutkimus on suoritettu eräässä keskisuuressa Etelä-Suomen kunnassa. Valtakunnallisella tasolla kouluvalmentajan työn painotus on yhteisöllisessä työskentelyssä. Kyseisessä Etelä-Suomen kunnassa työskentelymallin painopiste painopiste on valtavirrasta poiketen yksilöllisessä työssä. Opinnäytetyössä kuvataan tätä yksilötyötä painottavaa työskentelymallia. Kouluvalmentajan toteuttaman yksilötyön keskiössä on nuoren vuorovaikutuksellinen kohtaaminen sekä sosiaalinen vahvistaminen.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty anonyymilla sähköisellä kyselylomakkeella. Osallistumaan kutsuttiin kaikki kyseisessä kunnassa kouluvalmentajan asiakkuudessa olevat nuoret. Lopulta kyselyyn osallistui 10 kouluvalmentajan asiakkuudessa olevaa nuorta. Aineistoanalyysin tuottamiseen on käytetty teoria- ja aineistolähtöistä sisällönanalyysin menetelmää. Aineisto on kerätty lokakuussa 2022.
Tutkimuksen tuottamista tuloksista selviää, että nuorten näkemykset kouluvalmentajan tarjoamasta tuesta ovat myönteisiä. Tutkimukseen osallistuneet nuoret kokevat kouluvalmentajan tarjoaman tuen merkitykselliseksi. Erityisen tärkeää nuorille on tutkimuksen mukaan kokemus kuulluksi tulemisesta sekä aidosta kohtaamisesta. Tutkimuksen tuottaman tuloksen mukaan kouluvalmentajan työtä saadaan kehitettyä panostamalla nuorten vuorovaikutukselliseen kohtaamiseen.
Asiasanat: kouluvalmentaja, kouluakäymättömyys, koulupudokkuus, syrjäytymisen ehkäisy, varhainen tuki, kouluhyvinvointi.
Tutkimusmenetelmä opinnäytetyössä oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty anonyymilla sähköisellä kyselylomakkeella. Osallistumaan kutsuttiin kaikki kyseisessä kunnassa kouluvalmentajan asiakkuudessa olevat nuoret. Lopulta kyselyyn osallistui 10 kouluvalmentajan asiakkuudessa olevaa nuorta. Aineistoanalyysin tuottamiseen on käytetty teoria- ja aineistolähtöistä sisällönanalyysin menetelmää. Aineisto on kerätty lokakuussa 2022.
Tutkimuksen tuottamista tuloksista selviää, että nuorten näkemykset kouluvalmentajan tarjoamasta tuesta ovat myönteisiä. Tutkimukseen osallistuneet nuoret kokevat kouluvalmentajan tarjoaman tuen merkitykselliseksi. Erityisen tärkeää nuorille on tutkimuksen mukaan kokemus kuulluksi tulemisesta sekä aidosta kohtaamisesta. Tutkimuksen tuottaman tuloksen mukaan kouluvalmentajan työtä saadaan kehitettyä panostamalla nuorten vuorovaikutukselliseen kohtaamiseen.
Asiasanat: kouluvalmentaja, kouluakäymättömyys, koulupudokkuus, syrjäytymisen ehkäisy, varhainen tuki, kouluhyvinvointi.