Espoon alueen matkailijoiden majoituksen kartoittaminen Sokos Hotelleissa : case: Heymo 1 by Sokos Hotels
Andelin, Jasmin (2022)
Andelin, Jasmin
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Heymo 1 by Sokos Hotels pyysi kartoitusta Espoon alueen matkailijoiden ostokäyttäytymisestä majoituksen valinnan suhteen Sokos Hotelleissa. Toimeksiantaja oli kiinnostunut siitä, millaiset asiakkaat ja miksi he valitsivat flexible service -tyyppisen hotellin majoituskohteekseen täyden palvelun hotellin sijaan. Työssä vertailtiin Sokos Hotel Heymo 1:n ja Sokos Hotel Tapiola Gardenin asiakaskannan välisiä eroja. Tapiola Gardenin osittaisen tutkimuksen avulla on tarkoitus ymmärtää enemmän Heymon asiakkaiden asiakaskäyttäytymistä. Tutkimus on Sokos Hotellien sisäinen ja siinä tutkitaan vain Sokos Hotellien asiakaskuntaa. Tutkimuksesta syntyy asiakasymmärrystä. Tutkimusmuotona hyödynnettiin Survey-tutkimusta. Tutkimus luotiin Microsoft Word -pohjaan. Kerätty materiaali on hyödynnettävissä Heymon kehityksessä, sillä Heymo-brändin hotelleja olisi tarkoitus avata lisää. Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa käsitellään matkailun ja Espoon matkailun käsitteitä. Toinen osio käsittää asiakaskäyttäytymisen tietoperustaa.
Asiakkaita haastateltiin kasvotusten kyselylomakkeiden pohjalta ja sisäänkirjautumisen yhteydessä. Kyselyiden täyttämisen aikana asiakkaiden käyttäytymistä pyrittiin havainnoimaan. Kyselyitä saatiin takaisin 142 kappaletta, joista 82 oli Heymon ja 60 Tapiola Gardenin. Kyselyn tuloksia tutkittiin kvantitatiivisesti tilastoiden Microsoft Exceliä apuna käyttäen. Vastaukset esitettiin taulukoiden avulla ja niitä analysoiden. Tutkimuksessa selvisi, että molempien hotellien asiakaskanta koostui pääosin yksin matkustavista työmatkustajista. Heymo oli suositumpi kohde vapaa-ajan matkailijoista ystäväseurueiden keskuudessa, sillä asiakkaat arvostivat mahdollisuutta erotella hotellin palveluita tarpeidensa mukaan. Erottelulla asiakkaat pystyivät liikkumaan vapaammin kaupungissa ja harrastamaan aktiviteetteja.
Asiakkaita haastateltiin kasvotusten kyselylomakkeiden pohjalta ja sisäänkirjautumisen yhteydessä. Kyselyiden täyttämisen aikana asiakkaiden käyttäytymistä pyrittiin havainnoimaan. Kyselyitä saatiin takaisin 142 kappaletta, joista 82 oli Heymon ja 60 Tapiola Gardenin. Kyselyn tuloksia tutkittiin kvantitatiivisesti tilastoiden Microsoft Exceliä apuna käyttäen. Vastaukset esitettiin taulukoiden avulla ja niitä analysoiden. Tutkimuksessa selvisi, että molempien hotellien asiakaskanta koostui pääosin yksin matkustavista työmatkustajista. Heymo oli suositumpi kohde vapaa-ajan matkailijoista ystäväseurueiden keskuudessa, sillä asiakkaat arvostivat mahdollisuutta erotella hotellin palveluita tarpeidensa mukaan. Erottelulla asiakkaat pystyivät liikkumaan vapaammin kaupungissa ja harrastamaan aktiviteetteja.