Sosiaalisen median markkinointikampanja uudelle palvelutuotteelle
Klasila, Ulpu (2022)
Klasila, Ulpu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429697
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin sosiaalisen median markkinointikampanja. Työn toimeksiantajana toimi luontopalveluyritys Naturest Oy. Markkinointikampanjan tavoitteena oli levittää tietoisuutta ja herättää ihmisten mielenkiinto yrityksen uutta Metsäpajaohjaajakoulutusta kohtaan. Toiveena oli, että kampanjan avulla marraskuussa 2022 alkavan koulutusryhmän paikat täyttyisivät.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kampanjan suunnittelun tukena SWOT-analyysiä ja kohderyhmäanalyysiä. Markkinointikampanja toteutettiin pääosin LinkedInissä ja Facebookissa. Se sisälsi orgaanisia sosiaalisen median julkaisuja ja maksettua mainontaa. Kampanjan ajan seurattiin sen tuottamia tuloksia ja tehtiin tarvittavia muutoksia mainosten kohdistuksiin. Lopuksi tulokset analysoitiin ja niitä pohdittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Markkinointikampanjan avulla saatiin levitettyä tietoisuutta uudesta Metsäpajaohjaajakoulutuksesta. Kiinnostus koulutusta kohtaan heräsi, ja toimeksiantaja sai kyselyitä siihen liittyen. Kampanjan avulla huomattiin, että koulutukselle on enemmän kysyntää Etelä-Suomessa. Sen perusteella yritys järjestää koulutuksen lähipäiviä jatkossa myös Etelä-Suomessa. Tavoitetta ei saavutettu kampanjan avulla kokonaan, sillä marraskuun koulutusryhmän paikat eivät tulleet täyteen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kampanjan suunnittelun tukena SWOT-analyysiä ja kohderyhmäanalyysiä. Markkinointikampanja toteutettiin pääosin LinkedInissä ja Facebookissa. Se sisälsi orgaanisia sosiaalisen median julkaisuja ja maksettua mainontaa. Kampanjan ajan seurattiin sen tuottamia tuloksia ja tehtiin tarvittavia muutoksia mainosten kohdistuksiin. Lopuksi tulokset analysoitiin ja niitä pohdittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Markkinointikampanjan avulla saatiin levitettyä tietoisuutta uudesta Metsäpajaohjaajakoulutuksesta. Kiinnostus koulutusta kohtaan heräsi, ja toimeksiantaja sai kyselyitä siihen liittyen. Kampanjan avulla huomattiin, että koulutukselle on enemmän kysyntää Etelä-Suomessa. Sen perusteella yritys järjestää koulutuksen lähipäiviä jatkossa myös Etelä-Suomessa. Tavoitetta ei saavutettu kampanjan avulla kokonaan, sillä marraskuun koulutusryhmän paikat eivät tulleet täyteen.