Terveydenhoitajana yläkoulussa
Aaltonen, Seela-Emilia (2022)
Aaltonen, Seela-Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328596
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa omaa ammattitaitoa kouluterveydenhoitajana hyödyntäen teoriaa ja tutkimustietoa keskeisten teemojen käsittelyssä. Tavoitteena oli saada varmuutta vuorovaikutus- ja ohjausosaamiseen, päätöksen tekoon sekä hoidontarpeen arviointiin. Opinnäytetyö on tehty raporttina aloittelevan kouluterveydenhoitajan työstä yläkoulussa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa kuvataan kouluterveydenhuoltoa työympäristönä sekä kouluterveydenhoitajan roolia. Opinnäytetyön keskeisessä osassa on työn arjesta esiin nousseet teemat, joita reflektoidaan ja pohditaan viitaten tutkittuun tietoon ja teoriaan. Näitä teemoja ovat mm. yläkoululaisten psyykkinen hyvinvointi, itsetunto, tupakkatuotteiden käyttö, ravitsemus, ruutuaika ja media sekä työhyvinvointi.
Opinnäytetyön pohdinnassa arvioitiin omaa kasvuani ja kehitystäni suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, erityisesti vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa kuvataan kouluterveydenhuoltoa työympäristönä sekä kouluterveydenhoitajan roolia. Opinnäytetyön keskeisessä osassa on työn arjesta esiin nousseet teemat, joita reflektoidaan ja pohditaan viitaten tutkittuun tietoon ja teoriaan. Näitä teemoja ovat mm. yläkoululaisten psyykkinen hyvinvointi, itsetunto, tupakkatuotteiden käyttö, ravitsemus, ruutuaika ja media sekä työhyvinvointi.
Opinnäytetyön pohdinnassa arvioitiin omaa kasvuani ja kehitystäni suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, erityisesti vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä.