Kohti tasa-arvoa sensitiivisen vuorovaikutuksen ja itseohjautuvuuden kautta : varhaiskasvatuksen opettajan päiväkirja
Veriö, Susanna (2022)
Veriö, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328609
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa kirjoittajan ammatillista kasvua varhaiskasvatuksen opettajana pohtimalla päiväkirjamuotoisesti työtä alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä kirjallisuuden, ammatillisten keskustelujen sekä reflektiivisen pohdinnan kautta. Tavoitteena oli myös toteuttaa laadukasta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista pedagogiikkaa alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä, ja näin parantaa koulutuksellista tasa-arvoa alle kolmevuotiaiden toiminnasta alkaen esimerkiksi vahvistamalla itseohjautuvuutta sensitiivisellä vuorovaikutuksella. Toimeksiantajana oli eteläsuomalaisen kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena kymmenen viikon ajan. Kirjoittaja valitsi teeman jokaiselle viikolle. Menetelmänä hän käytti ammatillisia keskusteluja varhaiskasvatusyksikössä sekä osallistuvaa havainnointia.
Toimeksiantaja hyötyi positiivisuudesta alle kolmevuotiaiden lasten ryhmää kohtaan, sensitiivisestä työotteesta sekä oppimisen ilon, osallisuuden ja lasten mielenkiinnon kohteiden huomioimisesta ryhmän toiminnassa.
Opinnäytetyö vahvisti kirjoittajan ammatti-identiteettiä varhaiskasvatuksen opettajana ja hän toteutti opinnäytetyön aikana Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä. Lasten omatoimisuutta korostettiin ryhmässä ja alle kolmevuotiaiden lasten laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutuminen vahvistui. Sensitiivinen toimintakulttuuri voimistui työyhteisössä.
Toimeksiantaja päiväkodin tulevina kehityksen tarpeina kirjoittaja pitää huomion kiinnittämisen myös jatkossa tiimien hyvään yhteistyöhön ja hyvinvointiin sekä henkilöstön osaamisen päivittämisen motivointiin, mikä luo pohjan lasten tasa-arvoiselle oppimiselle koulutetun henkilökunnan ja hyvinvoivien tiimien kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena kymmenen viikon ajan. Kirjoittaja valitsi teeman jokaiselle viikolle. Menetelmänä hän käytti ammatillisia keskusteluja varhaiskasvatusyksikössä sekä osallistuvaa havainnointia.
Toimeksiantaja hyötyi positiivisuudesta alle kolmevuotiaiden lasten ryhmää kohtaan, sensitiivisestä työotteesta sekä oppimisen ilon, osallisuuden ja lasten mielenkiinnon kohteiden huomioimisesta ryhmän toiminnassa.
Opinnäytetyö vahvisti kirjoittajan ammatti-identiteettiä varhaiskasvatuksen opettajana ja hän toteutti opinnäytetyön aikana Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä. Lasten omatoimisuutta korostettiin ryhmässä ja alle kolmevuotiaiden lasten laadukkaan pedagogisen toiminnan toteutuminen vahvistui. Sensitiivinen toimintakulttuuri voimistui työyhteisössä.
Toimeksiantaja päiväkodin tulevina kehityksen tarpeina kirjoittaja pitää huomion kiinnittämisen myös jatkossa tiimien hyvään yhteistyöhön ja hyvinvointiin sekä henkilöstön osaamisen päivittämisen motivointiin, mikä luo pohjan lasten tasa-arvoiselle oppimiselle koulutetun henkilökunnan ja hyvinvoivien tiimien kautta.