”Mitä isompi ruutu, sen parempi.” : case: Suomen kansallisoopperan ja -baletin Stage24-palvelun mobiilikäyttökokemus
Lindholm, Asta (2022)
Lindholm, Asta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Suomen kansallisoopperan ja -baletin verkkopalveluun kuuluvan Stage24-suoratoistopalvelun käyttökokemus älypuhelimilla. Koronapandemian synnyttämä kiinnostus digitaalisia sisältöjä kohtaan ja lisääntynyt älypuhelinkäyttö tekevät aiheesta ajankohtaisen ja palvelun jatkokehityksen kannalta tärkeän.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmiin kuuluivat mobiililuotaimet, haastattelut sekä kysely. Tutkimustulokset osoittivat Stage24-palvelun käyttökokemuksen kytkeytyvän kiinteästi Kansallisoopperan ja -baletin laajempaan digitaaliseen asiakaspolkuun ja viime kädessä esityksessä syntyvään yleisökokemukseen. Stage24-palvelun pitkiä esitystallenteita ja suoria lähetyksiä katsottiin mieluiten kotona isommilta näytöiltä, joten älypuhelimen mobiilius ei tuonut kokemukseen juurikaan lisäarvoa. Verkkoartikkelit ja lyhyemmät videosisällöt sen sijaan palvelivat onnistuneesti älypuhelimen käyttäjiä.
Tutkimuksen pohjalta muodostettuihin Stage24-palvelun jatkokehitysehdotuksiin kuuluvat mm. palvelun sisältöjen sitominen yhä tiiviimmin osaksi Kansallisoopperan ja -baletin digitaalista asiakaspolkua, personoinnin kehittäminen ja älypuhelimen käyttö toisena näyttönä katselun ohessa.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmiin kuuluivat mobiililuotaimet, haastattelut sekä kysely. Tutkimustulokset osoittivat Stage24-palvelun käyttökokemuksen kytkeytyvän kiinteästi Kansallisoopperan ja -baletin laajempaan digitaaliseen asiakaspolkuun ja viime kädessä esityksessä syntyvään yleisökokemukseen. Stage24-palvelun pitkiä esitystallenteita ja suoria lähetyksiä katsottiin mieluiten kotona isommilta näytöiltä, joten älypuhelimen mobiilius ei tuonut kokemukseen juurikaan lisäarvoa. Verkkoartikkelit ja lyhyemmät videosisällöt sen sijaan palvelivat onnistuneesti älypuhelimen käyttäjiä.
Tutkimuksen pohjalta muodostettuihin Stage24-palvelun jatkokehitysehdotuksiin kuuluvat mm. palvelun sisältöjen sitominen yhä tiiviimmin osaksi Kansallisoopperan ja -baletin digitaalista asiakaspolkua, personoinnin kehittäminen ja älypuhelimen käyttö toisena näyttönä katselun ohessa.