Immersiivisen VR-oppimateriaalin suunnittelu- ja tuotantoprosessi: aivohalvauspotilaan hoitopolku -ThingLink skenaario
Putkonen, Milja (2022)
Putkonen, Milja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530057
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään immersiivisen virtuaalitodellisuuteen sijoittuvan oppimateriaalin suunnittelu- ja tuotantoprosessi. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa toteutettiin aivohalvauspotilaan hoitopolku -ThingLink-skenaario yhteistyössä ThingLinkin ja ammattiopisto Samiedun kanssa. Projekti toteutettiin osana Samiedun eWorking-hanketta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii ThingLink Oy.
Teoriaosassa esitellään virtuaalitodellisuuteen sijoittuvaan immersiiviseen oppimateriaaliin liittyviä käsitteitä teknologian sekä kokemuksen osalta. Keskeisiä teemoja ovat virtuaalitodellisuus, 360-kuvaaminen, immersio sekä skenaariopohjainen oppiminen. Tässä opinnnäytetyössä keskitytään aiheen teknologiapuoleen. Toiminnallisessa osassa esitellään tuotannon vaiheet ja kerrotaan, miten niitä sovellettiin projektin aikana.
Pieni testausryhmä Samiedun perustason ensihoidon opiskelijoita testasi valmiin skenaarion virtuaalitodellisuudessa ja vastasi lyhyeen käyttäjäkyselyyn. Vastausten perusteella asenteet virtuaalioppimista kohtaan olivat myönteisiä. Useampi vastaajista koki, että tämän kaltainen materiaali soveltuu hyvin alan opiskeluun ja aihe sopii skenaario-oppimiseen. Kritiikkiä annettiin pääasiassa teknologian sujuvuudesta ja ongelmista VR-näkymässä. Työssä saatiin valmiiksi skenaario-oppimiseen soveltuva kokonaisuus, joka sopii aiheen opiskeluun. Opinnäytetyössä esiteltyä projektin kuvausta voidaan pitää ohjeena virtuaalisen oppimateriaalin luomiseen.
Teoriaosassa esitellään virtuaalitodellisuuteen sijoittuvaan immersiiviseen oppimateriaaliin liittyviä käsitteitä teknologian sekä kokemuksen osalta. Keskeisiä teemoja ovat virtuaalitodellisuus, 360-kuvaaminen, immersio sekä skenaariopohjainen oppiminen. Tässä opinnnäytetyössä keskitytään aiheen teknologiapuoleen. Toiminnallisessa osassa esitellään tuotannon vaiheet ja kerrotaan, miten niitä sovellettiin projektin aikana.
Pieni testausryhmä Samiedun perustason ensihoidon opiskelijoita testasi valmiin skenaarion virtuaalitodellisuudessa ja vastasi lyhyeen käyttäjäkyselyyn. Vastausten perusteella asenteet virtuaalioppimista kohtaan olivat myönteisiä. Useampi vastaajista koki, että tämän kaltainen materiaali soveltuu hyvin alan opiskeluun ja aihe sopii skenaario-oppimiseen. Kritiikkiä annettiin pääasiassa teknologian sujuvuudesta ja ongelmista VR-näkymässä. Työssä saatiin valmiiksi skenaario-oppimiseen soveltuva kokonaisuus, joka sopii aiheen opiskeluun. Opinnäytetyössä esiteltyä projektin kuvausta voidaan pitää ohjeena virtuaalisen oppimateriaalin luomiseen.
