Sahalinjan asetteiden ajotapojen optimointi : tukkiluokat 130-190 mm
Lehtonen, Sami (2022)
Lehtonen, Sami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127848
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten sahalinjan ajotapojen optimointi vaikuttaa Veiston SL250 3.4 sahalinjan tehokkuuteen, häiriöihin, käyttösuhteeseen ja linjasta läpi ajetuiden tukkikappaleiden määrään. Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus sisälsi latvahalkaisijaltaan tukkiluokat 130–190 mm ja näiden tukkiluokkien sisällä pelkan leveydet 100 mm ja 125 mm.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää parhaat mahdolliset ajotavat, joilla olisi mahdollista nostaa sahalinjan tehokkuutta, vähentää häiriöitä ja saada ajettua mahdollisimman paljon kappaleita linjasta läpi. Tutkimuksen tarkoitus oli myös saada aikaiseksi mahdollisimman vakioitu ja neutraali koeajotulos aikaiseksi, josta saataisiin dataa vertailupohjaksi mahdollisia tulevaisuuden tutkimuksia varten.
Opinnäytetyön tutkimus sisälsi neljä koeajoerää, joissa testattiin erilaisten ajotapojen vaikutuksia asetteiden käyttäytymiseen linjalla. Tutkimuksen data kerättiin sahan MES-tuotannonohjausjärjestelmästä, jonka jälkeen data lajiteltiin ja tulokset analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin datan perusteella selville näille kyseessä oleville tukkiluokille ja asetteille parhaiten sopiva ajotapa, tutkimuksen piirissä olleista vaihtoehdoista. Tutkimuksen tuloksien perusteella asetteiden ajotapojen vakioinnilla on positiivinen vaikutus sahalinjan tehokkuuteen ja häiriöiden vähenemiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää parhaat mahdolliset ajotavat, joilla olisi mahdollista nostaa sahalinjan tehokkuutta, vähentää häiriöitä ja saada ajettua mahdollisimman paljon kappaleita linjasta läpi. Tutkimuksen tarkoitus oli myös saada aikaiseksi mahdollisimman vakioitu ja neutraali koeajotulos aikaiseksi, josta saataisiin dataa vertailupohjaksi mahdollisia tulevaisuuden tutkimuksia varten.
Opinnäytetyön tutkimus sisälsi neljä koeajoerää, joissa testattiin erilaisten ajotapojen vaikutuksia asetteiden käyttäytymiseen linjalla. Tutkimuksen data kerättiin sahan MES-tuotannonohjausjärjestelmästä, jonka jälkeen data lajiteltiin ja tulokset analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin datan perusteella selville näille kyseessä oleville tukkiluokille ja asetteille parhaiten sopiva ajotapa, tutkimuksen piirissä olleista vaihtoehdoista. Tutkimuksen tuloksien perusteella asetteiden ajotapojen vakioinnilla on positiivinen vaikutus sahalinjan tehokkuuteen ja häiriöiden vähenemiseen.