Perehdytyskansio, hotellin vastaanotto
Kaleva, Inka (2022)
Kaleva, Inka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429832
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda perehdytysmateriaali toimeksiantajayrityksen käyttöön. Kehitystyön tarve havaittiin, kun itse työskentelin yrityksessä. Tavoitteena oli luoda monipuolinen ja tiivis perehdytysopas, jota voidaan käyttää apuna perehdytysprosessissa, ja jota uusi työntekijä voi hyödyntää itsenäisen perehdytyksen parissa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Petäjäkylä Ky, joka on tarjonnut majoituspalveluita Kuusamossa jo 1960-luvulta lähtien. Työ rajattiin käsittelemään yrityksen hotellin vastaanoton työtehtäviin. Työssä käytettiin oman havainnoinnin lisäksi sähköpostihaastattelua, jonka avulla kartoitettiin aikaisempia perehdytystapoja sekä yrittäjien ja työntekijöiden toiveita perehdytyksen suhteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee majoitusalaa, henkilöstöjohtamista sekä perehdyttämistä. Lisäksi käsitellään perehdytystä säätelevää lainsäädäntöä, perehdytystä prosessina, perehdytyksen seurantaa sekä henkilöstökokemusta osana perehdytystä. Lähteinä on käytetty relevantteja, kotimaisia sekä ulkomaisia painettuja ja sähköisiä kirjoja, artikkeleja sekä tutkimuksia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Työ on rakentunut empiirisen havainnoinnin sekä haastatteluiden kautta saadun tiedon kautta. Haastatteluiden kautta saatiin tietoa toimeksiantajayrityksen omistajalta aikaisemmista perehdytystavoista, sekä toiveista perehdytysmateriaalille. Työntekijöiltä kysyttiin heidän kokemuksistaan perehdytyksen suhteen ja mitä he näkevät perehdytyksen kaipaavan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi raportti sekä perehdytysopas. Opas on rakentunut teoreettisen viitekehyksen antaman ymmärryksen, sekä toimeksiantaja yrityksen toiveiden pohjalta. Opas sisältää yleistä tietoa yrityksestä, työsuhdeasioista sekä tarkempia kuvauksia keskeisistä vastaanoton tehtävistä. Oppaan loppuun lisättiin seurannan avuksi perehdytyksen seurantalomake, johon on listattu tärkeimpiä oppaassa esiin tulevia asioita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee majoitusalaa, henkilöstöjohtamista sekä perehdyttämistä. Lisäksi käsitellään perehdytystä säätelevää lainsäädäntöä, perehdytystä prosessina, perehdytyksen seurantaa sekä henkilöstökokemusta osana perehdytystä. Lähteinä on käytetty relevantteja, kotimaisia sekä ulkomaisia painettuja ja sähköisiä kirjoja, artikkeleja sekä tutkimuksia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Työ on rakentunut empiirisen havainnoinnin sekä haastatteluiden kautta saadun tiedon kautta. Haastatteluiden kautta saatiin tietoa toimeksiantajayrityksen omistajalta aikaisemmista perehdytystavoista, sekä toiveista perehdytysmateriaalille. Työntekijöiltä kysyttiin heidän kokemuksistaan perehdytyksen suhteen ja mitä he näkevät perehdytyksen kaipaavan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi raportti sekä perehdytysopas. Opas on rakentunut teoreettisen viitekehyksen antaman ymmärryksen, sekä toimeksiantaja yrityksen toiveiden pohjalta. Opas sisältää yleistä tietoa yrityksestä, työsuhdeasioista sekä tarkempia kuvauksia keskeisistä vastaanoton tehtävistä. Oppaan loppuun lisättiin seurannan avuksi perehdytyksen seurantalomake, johon on listattu tärkeimpiä oppaassa esiin tulevia asioita.