Tekstiilien digitaalinen tuotepassi ja sen mahdollisuudet edistää neulelankojen kiertotaloutta
Vasala, Satu (2022)
Vasala, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429838
Tiivistelmä
Digitaalisten tuotepassien tavoitteena on kerätä tietoa tuotteiden ja sen arvoketjun kestävyydestä sekä arvoketjun toimijoille että kuluttajille. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa kehitysehdotuksia digitaalisen tuotepassin kehittämiseen ja arvioida sen soveltuvuutta tekstiilialalla etenkin neulelankojen tuotealueeseen. Tavoitteena on kartoittaa millaisia hankkeita ja aloitteita Euroopan komissiolla on tuotepassin kehittämiseksi sekä selvittää eri arvoketjun toimijoiden tuotetietojen tarvetta ja tuotepassin mahdollisuuksia edistää kiertotaloutta tuotteen koko arvoketjussa. Opinnäytetyö tehtiin kestävään liiketoiminnan konsulttitoimistolle Gaia Concultingille heidän konsultointiliiketoimintansa tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kestävää kuluttamista, tekstiilien arvoketjua ja erilaisia elinkaariarviointimenetelmiä. Lisäksi teorian kautta tarkastellaan yleisesti digitaalista ja datalähtöistä kiertotaloutta, tuotepassin kehittämisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä siihen liittyvää ohjaussäätelyä. Tutkimusosuus keskittyy selvittämään neulelankojen arvoketjun eri toimijoiden näkemyksiä tuotteiden vastuullisuudesta, tuotetietojen saatavuudesta sekä tiedonkulusta.
Tutkimuksen aineistonkeruun menetelmiksi valikoituivat laadulliset menetelmät, tarkemmin net scouting, eli tiedon etsintä Internetistä sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Net scouting -menetelmän avulla tutkittiin neulelankojen verkkokaupoissa ilmoitettavia tuotetietoja. Opinnäytetyössä haastateltiin neulelankojen arvoketjun toimijoita, kansalaisjärjestön edustajaa sekä tuotetietoasiantuntijaa. Aineiston analyysiin sovellettiin sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella luotiin ymmärrys eri toimijoiden tuotetietojen tarpeesta sekä tiedon jakamisen mahdollisista haasteista. Selvitysten avulla pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia digitaalisen tuotepassin kehittämiseen. Tuotepassia tulee kehittää vahvasti yhdessä alan toimijoiden kesken huomioiden alojen erityispiirteet sekä resurssit. Tuotepassin kehityksessä tulee myös seurata EU:ssa tapahtuvaa säätelyä ja kehittää yksi yhteinen ja kansainvälinen tuotetietojen jakamisen malli.
Vaikka tekstiilit ovat haasteellinen tuoteryhmä tuotetunnisteen pysyvyyden suhteen, on niiden osalta nähty tarve tuotepassille alan globaalien ja pirstaleisten arvoketjujen sekä alan merkittävien ympäristövaikutusten vuoksi. Vaikka neulelangat eivät ole ympäristövaikutuksiltaan suurin tuoteryhmä, liittyy niidenkin valmistukseen samoja vastuullisuushaasteita kuin muidenkin tekstiilien, joten tuotepassi sopii myös neulelangoille lisäämään tuotteiden jäljitettävyyttä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin tekstiilien kuin muidenkin alojen tuotepassin kehittämiseen. Tuotepassin kehityksen suhteen tulee kuitenkin muistaa sen olevan vain yksi väline kestävän tuotepolitiikan tavoitteiden saavuttamisessa, joten tuotepassia vaikuttavimmiksi kehityskohteiksi nousee yleisesti kiertotalouden ja kestävän kehityksen edistäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kestävää kuluttamista, tekstiilien arvoketjua ja erilaisia elinkaariarviointimenetelmiä. Lisäksi teorian kautta tarkastellaan yleisesti digitaalista ja datalähtöistä kiertotaloutta, tuotepassin kehittämisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä siihen liittyvää ohjaussäätelyä. Tutkimusosuus keskittyy selvittämään neulelankojen arvoketjun eri toimijoiden näkemyksiä tuotteiden vastuullisuudesta, tuotetietojen saatavuudesta sekä tiedonkulusta.
Tutkimuksen aineistonkeruun menetelmiksi valikoituivat laadulliset menetelmät, tarkemmin net scouting, eli tiedon etsintä Internetistä sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Net scouting -menetelmän avulla tutkittiin neulelankojen verkkokaupoissa ilmoitettavia tuotetietoja. Opinnäytetyössä haastateltiin neulelankojen arvoketjun toimijoita, kansalaisjärjestön edustajaa sekä tuotetietoasiantuntijaa. Aineiston analyysiin sovellettiin sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella luotiin ymmärrys eri toimijoiden tuotetietojen tarpeesta sekä tiedon jakamisen mahdollisista haasteista. Selvitysten avulla pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia digitaalisen tuotepassin kehittämiseen. Tuotepassia tulee kehittää vahvasti yhdessä alan toimijoiden kesken huomioiden alojen erityispiirteet sekä resurssit. Tuotepassin kehityksessä tulee myös seurata EU:ssa tapahtuvaa säätelyä ja kehittää yksi yhteinen ja kansainvälinen tuotetietojen jakamisen malli.
Vaikka tekstiilit ovat haasteellinen tuoteryhmä tuotetunnisteen pysyvyyden suhteen, on niiden osalta nähty tarve tuotepassille alan globaalien ja pirstaleisten arvoketjujen sekä alan merkittävien ympäristövaikutusten vuoksi. Vaikka neulelangat eivät ole ympäristövaikutuksiltaan suurin tuoteryhmä, liittyy niidenkin valmistukseen samoja vastuullisuushaasteita kuin muidenkin tekstiilien, joten tuotepassi sopii myös neulelangoille lisäämään tuotteiden jäljitettävyyttä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin tekstiilien kuin muidenkin alojen tuotepassin kehittämiseen. Tuotepassin kehityksen suhteen tulee kuitenkin muistaa sen olevan vain yksi väline kestävän tuotepolitiikan tavoitteiden saavuttamisessa, joten tuotepassia vaikuttavimmiksi kehityskohteiksi nousee yleisesti kiertotalouden ja kestävän kehityksen edistäminen.