Lappeenranta Span uudistuksen toteutuminen ja hotellin toiminnan lopettaminen
Kiiski, Jere (2022)
Kiiski, Jere
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328261
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli tehdä retrospektiivinen analyysi Lappeenranta Spassa toteutetun hotelliprofiilien eriyttämisen onnistumisesta kesän 2019 ja kevään 2020 välillä. Lappeenranta Span kahden erityylisen rakennuksen huoneista oli tehty kaksi toisistaan erottuvaa hotellituotetta, Lappeenranta Spa ja Boutique Hotel Old Spa. Työtä aloitettiin jo hotellin toiminta-aikana, koska aihe vaikutti mielenkiintoiselta, ajankohtaiselta ja hotellia hyödyttävältä. Aihe muuttui myöhemmin retrospektiiviseksi analyysiksi eriyttämisprosessin toteutuneista asioista, kun Lappeenranta Spa lopetti toimintansa alkukesästä 2020.
Opinnäytetyössä käsiteltiin eriytetyn markkinoinnin, hintadifferoinnin ja palvelukokemuksen teoriaa, avaten kyseisten termien merkitystä ja käyttäen niitä aiheen käsittelyyn Lappeenranta Spassa. Työssä käsiteltiin myös Boutique Hotel Old Spa-hotelliprofiilin elämyksellisyyttä sekä hotelliprofiilien nimien ja statusten toteutumista. Ennen yhteenvetoa työn loppupuolella käytiin läpi hotellin lopettamisen syitä.
Työ toteutettiin empiirisenä ja laadullisen menetelmän tutkimuksena, jossa opinnäytetyön kirjoittaja peilasi havainnoituja kokemuksiaan tapahtuneisiin tosiasioihin. Tutkimuksessa käytettiin kirjallisena aineistona aihekirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä artikkeleita. Opinnäytetyö tehtiin vetoketjumenetelmällä, jossa tieto, empiria ja tulokset vuorottelivat koko työn ja tekstin ajan.
Hotelliprofiilien uudistus toi hotelliin lähilomamatkailijoita, lisää vakioasiakkaita ja venäläisiä kanta-asiakasklubilaisia, arjen todellisuutta pakenevia, arjen luksuksen hakijoita sekä muita elämyshaluisia vieraita. Hotellin näkyvyys sosiaalisen median kanavilla ja perinteisellä printtimainonnalla oli keskinkertainen. Sponsoroinnin kautta sekä perinteisellä messumainonnalla sai paljon näkyvyyttä. Hotelliprofiilien nimet olisivat voineet olla yhteneväiset keskenään. Kokonaisuudessaan hotelliprofiilien eriyttäminen onnistui varsin hyvin. Lappeenranta Span lopettamisen pääsyy oli yhteistyön vaikeutuminen vuokranantajan kanssa sekä investointiaikeiden hylkääminen. The aim of the thesis was to make a retrospective analysis about the success of the differentiation of hotel profiles, which implemented in Lappeenranta Spa between summer 2019 and spring 2020. The rooms in Lappeenranta Spa´s two different buildings had been turned into two distinctive hotel products, Lappeenranta Spa and Boutique Hotel Old Spa. The producing stage of the thesis started already during the hotel´s operating time, because the topic seemed interesting, topical and beneficial for the hotel. Later, the original topic changed to a retrospective analysis about the implementation of the differentiation process when Lappeenranta Spa closed in the early summer of 2020.
The thesis dealt with the theory of differentiated marketing, price differentiation and service experience, by opening the meaning of these terms and using them to address the topic at Lappeenranta Spa. The experience of the Boutique Hotel Old Spa hotel profile, as well as the realization of the names and statuses of the hotel profiles, were also discussed in the thesis. At the end of the thesis, before summary, the reasons for closing the hotel were reviewed.
The thesis was carried out as an empirical and qualitative method study, in which the author of the thesis reflected his experiences on the facts. Topical literature, online publications and articles were used as written material in the study. The thesis was done by using the zipper method, where information, empiricism and results alternated throughout the work and the text.
The renewing of the hotel profiles brought staycation travelers, more regular customers and Russian loyal customers, escapers from everyday reality, seekers of everyday luxury and other guests who wanted experiences. The social media channels and traditional print marketing give to the hotel a moderate visibility. The hotel gained lot of visibility via sponsoring and traditional fairs marketing. The names of the hotel profiles could have been more identical. Generally, the differentiation of hotel profiles succeeded well. The main reason of Lappeenranta Spa defunction was difficulties with lessor and renouncing of investing plans.
Opinnäytetyössä käsiteltiin eriytetyn markkinoinnin, hintadifferoinnin ja palvelukokemuksen teoriaa, avaten kyseisten termien merkitystä ja käyttäen niitä aiheen käsittelyyn Lappeenranta Spassa. Työssä käsiteltiin myös Boutique Hotel Old Spa-hotelliprofiilin elämyksellisyyttä sekä hotelliprofiilien nimien ja statusten toteutumista. Ennen yhteenvetoa työn loppupuolella käytiin läpi hotellin lopettamisen syitä.
Työ toteutettiin empiirisenä ja laadullisen menetelmän tutkimuksena, jossa opinnäytetyön kirjoittaja peilasi havainnoituja kokemuksiaan tapahtuneisiin tosiasioihin. Tutkimuksessa käytettiin kirjallisena aineistona aihekirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä artikkeleita. Opinnäytetyö tehtiin vetoketjumenetelmällä, jossa tieto, empiria ja tulokset vuorottelivat koko työn ja tekstin ajan.
Hotelliprofiilien uudistus toi hotelliin lähilomamatkailijoita, lisää vakioasiakkaita ja venäläisiä kanta-asiakasklubilaisia, arjen todellisuutta pakenevia, arjen luksuksen hakijoita sekä muita elämyshaluisia vieraita. Hotellin näkyvyys sosiaalisen median kanavilla ja perinteisellä printtimainonnalla oli keskinkertainen. Sponsoroinnin kautta sekä perinteisellä messumainonnalla sai paljon näkyvyyttä. Hotelliprofiilien nimet olisivat voineet olla yhteneväiset keskenään. Kokonaisuudessaan hotelliprofiilien eriyttäminen onnistui varsin hyvin. Lappeenranta Span lopettamisen pääsyy oli yhteistyön vaikeutuminen vuokranantajan kanssa sekä investointiaikeiden hylkääminen.
The thesis dealt with the theory of differentiated marketing, price differentiation and service experience, by opening the meaning of these terms and using them to address the topic at Lappeenranta Spa. The experience of the Boutique Hotel Old Spa hotel profile, as well as the realization of the names and statuses of the hotel profiles, were also discussed in the thesis. At the end of the thesis, before summary, the reasons for closing the hotel were reviewed.
The thesis was carried out as an empirical and qualitative method study, in which the author of the thesis reflected his experiences on the facts. Topical literature, online publications and articles were used as written material in the study. The thesis was done by using the zipper method, where information, empiricism and results alternated throughout the work and the text.
The renewing of the hotel profiles brought staycation travelers, more regular customers and Russian loyal customers, escapers from everyday reality, seekers of everyday luxury and other guests who wanted experiences. The social media channels and traditional print marketing give to the hotel a moderate visibility. The hotel gained lot of visibility via sponsoring and traditional fairs marketing. The names of the hotel profiles could have been more identical. Generally, the differentiation of hotel profiles succeeded well. The main reason of Lappeenranta Spa defunction was difficulties with lessor and renouncing of investing plans.
