Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Covid19-pandemian vaikutuksia 5–6-vuotiaiden lasten sosiaalisiin taitoihin : vanhempien näkökulma

Hämäläinen, Tanja; Puumalainen, Heini (2022)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Puumalainen.pdf (345.9Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Tanja
Puumalainen, Heini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328480
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Covid19-pandemian vaikutuksia lapsen sosiaalisten taitojen kehitykseen. Tarkasteltavaksi valikoituivat 5–6-vuotiaat päivähoidossa olevat lapset. Lasten sosiaalisia taitoja ja niiden kehitystä tarkasteltiin lasten vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena oli kootun tiedon avulla lisätä ymmärrystä siitä, miten poikkeusolosuhteissa voidaan tukea lasten sosiaalista kehitystä. Opinnäytetyön tuloksia voi soveltaen hyödyntää myös muiden ikäryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla lasten vanhempia sähköpostitse ja vanhemmilla oli mahdollisuus tarvittaessa esittää tarkentavia kysymyksiä tutkimuksen tekijöille. Vastaukset analysoitiin teema-analyysin avulla.

Opinnäytetyön tulosten mukaan pandemia on vaikuttanut lasten elämään ennen kaikkea rajoittamalla perheen ulkopuolisten sosiaalisten kontaktien määrää. Pandemian rajoitusten koettiin pääasiassa heikentäneen lasten sosiaalisten taitojen kehitystä, mutta myös sitä vahvistavia tekijöitä löydettiin. Jatkotutkimusehdotuksia ovat perheen taloudellisen tilanteen tai perhekoon vaikutukset lasten sosiaalisten taitojen kehitykseen.
 
The purpose of the thesis is to examine the effects of the Covid19 pandemic on the development of children’s social skills. 5–6-year-old children who are in pre-school education were selected for examination. The children’s social skills were examined from the parents’ perspective. The goal was to use the gathered information to increase understanding of how children’s social development can be supported in exceptional circumstances. The results of the thesis can also be used when working with other age groups.

The thesis was carried out as a qualitative study. The material was collected by interviewing the children’s parents by e-mail, and the parents had the opportunity to ask clarifying questions if necessary. The answers were analyzed using thematic analysis.

According to the results of the thesis, the pandemic has affected children’s lives by limiting the number of social contacts outside the family. The restrictions of the pandemic were mainly felt to have weakened the development of children’s social skills, but factors that strengthened it were also found.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste