Aloittelevan artistin brändäys- ja markkinointitoimenpiteet
Roimola, Nicolas (2022)
Roimola, Nicolas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten musiikkiuransa alussa oleva artisti pystyy kasvattamaan kuuntelukertojaan Spotifyssa ja YouTubessa ja lisäämään omaa tunnettavuuttaan pääasiassa brändäyksen ja markkinoinnin keinoilla. Tämän työn toimeksiantajana on Ati Jaki, artistinimeltään Hunni, joka on 26-vuotias lappeenrantalainen hiphop-artisti. Aihe on ajankohtainen, sillä teknologian kehittyminen on muuttanut niin musiikkiteollisuutta kuin sen kuluttajakäyttäytymistäkin. Lisäksi se on muuttanut artistina toimimista ja mahdollisuuksia siihen.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö, eli se sisältää kirjallisuuskatsauksen lisäksi konkreettisen ohjeistuksen, joka on laadittu tietopohjan sekä haastattelun perusteella. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään toimeksiantaja ja käydään läpi teoriaa niin musiikista ja musiikkibisneksestä kuin erilaisista brändäys- ja markkinointitoimenpiteistä sekä eri markkinointikanavista. Kirja- ja verkkolähteiden lisäksi tietoperustaa tukemassa käytettiin manageri ja kirjailija Mika Karhumaan asiantuntijahaastattelua, joka järjestettiin 15.11.2022. Haastattelulla oli iso merkitys, koska aiheesta löytyi etenkin suomeksi verrattain vähän tietoa ja suuri osa tiedosta oli hieman vanhentunutta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa koottiin erilaisia brändäys- ja markkinointitoimenpiteitä teoreettisen viitekehyksen pohjalta työn toimeksiantajalle Hunnille. Lopputuloksena syntyi pääasiassa eri sosiaalisiin medioihin painottuva ohjeistus, jonka avulla on tarkoitus rakentaa artistille vahva brändi ja pohja erilaisia markkinointitoimenpiteitä varten. The purpose of this thesis is to find out how an artist at the beginning of their music career can increase the number of listeners and their visibility, mainly by utilizing branding and marketing. The topic is timely, because technological development has changed both the music industry and consumer behavior. The artist commissioning this study is Ati Jaki, a hip-hop musician, whose stage name is Hunni.
The thesis is practice-based. In addition to the literature review, the study consists of concrete instructions developed with the help of the knowledge base and an interview. The literature review discusses artists, music, and the music business, as well as different branding and marketing measures and marketing channels.
In addition to print literature and online sources, an expert interview with the manager and writer Mika Karhumaa was organized on November 15, 2022 via Teams. The interview appeared to be very important, because there is a limited amount of up-to-date information on the topic available in Finnish.
In the practical part of the thesis, different branding and marketing measures were collected based on the theoretical framework and further presented to the artist. The thesis resulted in instructions that mainly focus on different social media platforms. With the instructions, it is possible to build a strong brand identity and a basis for various marketing measurements for the artist.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö, eli se sisältää kirjallisuuskatsauksen lisäksi konkreettisen ohjeistuksen, joka on laadittu tietopohjan sekä haastattelun perusteella. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään toimeksiantaja ja käydään läpi teoriaa niin musiikista ja musiikkibisneksestä kuin erilaisista brändäys- ja markkinointitoimenpiteistä sekä eri markkinointikanavista. Kirja- ja verkkolähteiden lisäksi tietoperustaa tukemassa käytettiin manageri ja kirjailija Mika Karhumaan asiantuntijahaastattelua, joka järjestettiin 15.11.2022. Haastattelulla oli iso merkitys, koska aiheesta löytyi etenkin suomeksi verrattain vähän tietoa ja suuri osa tiedosta oli hieman vanhentunutta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa koottiin erilaisia brändäys- ja markkinointitoimenpiteitä teoreettisen viitekehyksen pohjalta työn toimeksiantajalle Hunnille. Lopputuloksena syntyi pääasiassa eri sosiaalisiin medioihin painottuva ohjeistus, jonka avulla on tarkoitus rakentaa artistille vahva brändi ja pohja erilaisia markkinointitoimenpiteitä varten.
The thesis is practice-based. In addition to the literature review, the study consists of concrete instructions developed with the help of the knowledge base and an interview. The literature review discusses artists, music, and the music business, as well as different branding and marketing measures and marketing channels.
In addition to print literature and online sources, an expert interview with the manager and writer Mika Karhumaa was organized on November 15, 2022 via Teams. The interview appeared to be very important, because there is a limited amount of up-to-date information on the topic available in Finnish.
In the practical part of the thesis, different branding and marketing measures were collected based on the theoretical framework and further presented to the artist. The thesis resulted in instructions that mainly focus on different social media platforms. With the instructions, it is possible to build a strong brand identity and a basis for various marketing measurements for the artist.